
Vi är finalist i ‘Årets Hållbara’, Guld-M:et 2020
Vi är nominerade till årets Guld-M i kategorin “Årets Hållbara” med vår hållbarhetskampanj för ICA Torgkassen som pågick under 2019 och inför deras Green opening och 50-årsdag. ICA Torgkassen är en av våra Din Marknadsavdelnings-kunder och vi är stolta över att långsiktigt få jobba och stötta deras fina vision – att vara ledande inom miljöområdet.
Årets Hållbara – Guld-M 2020
Årets hållbara är en kommunikation/marknadsföringsinsats som fokuserar på att man vill göra något för någon annan eller göra världen lite bättre. Budskapet och
målsättningen på insatsen ska visa på hållbarhet utifrån en eller flera av de tre hållbarhetsperspektiven; social, ekologisk och ekonomisk. Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris för att lyfta fram god kommunikation och marknadsföring.
Case
ICA Torgkassen har funnits sedan 1969 och deras ambition är att vara Uppsalas bästa alternativ för den matintresserade, att vara ledande inom miljöområdet, samt
att vara en personlig butik där både kunder och personal trivs. Detta vill de uppnå genom ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete. 2019 genomgick butiken en större ombyggnation som ingår i ICA Torgkassens fortsatta hållbarhetsarbete. De har tagit in ny kylteknik för att göra så lite klimatavtryck som möjligt och de har även breddat sitt vegetariska sortiment. Under ombyggnaden genomfördes löpande marknadsinsatser för att lyfta deras miljö- och hållbarhetssatsningar. Crescendot av kampanjen blev deras 50-årsdag och Green Opening den 5:e december.
Läs mer om hur vi jobbade med ICA Torgkassens 50-årsjubileum
Resultat
ICA Torgkassens Green Opening och 50-årsdag blev otroligt uppskattad bland kunder och leverantörer och blev verkligen ett bevis på de fina och långa kundrelationer som Torgkassen ville vårda, lyfta och stärka under denna kampanjperiod. Det kom 4162 (betalande) kunder som firade invigningen av butiken. En ökning av antalet kunder med + 309 och en ökning på 8% sedan samma datum året innan.
Något som är unikt för Torgkassen är att de vill att det ska vara enkelt att välja rätt och att handla mer miljömedvetet. Tack vare att Torgkassen bytt ut deras kylsystem och minskar sina klimatavtryck gör även kunderna det genom att handla hos dem. Att de brinner för miljön är något som de flesta av deras kunder vet om och delar. Därför är vi säkra på att de tillsammans kommer att ta många nya gröna steg i framtiden.
Den 12/3 avgörs det vem som kammar hem titeln “Årets Hållbara”. Läs mer hos marknadsföreningen som står bakom Guld M:et.
Fler nyheter
-
Ny byråledarduo med innovation på agendan
Vi på kommunikationsbyrån Komson, med kunder som audio tech-bolaget Dirac, Proffs Hairstyling, C2 Vertical Safety, Donald Davies & Partners, Cajsa’s Kök och Almi Uppsala, kickstartar året med ett nytänkande och delat byråledarskap. Med projektledarduon Elvira Strömberg och Rosie Selgerudh i spetsen ska kommunikationsbyrån Komson lägga fokus på innovation, tjänsteutveckling och tillväxt. Marknadsstrategerna och projektledarna Elvira […]
-
Välkommen Almi GävleDala!
I slutet av 2020 blev Almi GävleDalas upphandling för tjänster inom varumärkesutveckling och marknadskommunikation klar. Vi är en av de utvalda byråer som fått ramavtal inom bland annat marknadsstrategi, content marketing, filmproduktion, foto och event! – Almi arbetar för att företagare ska nå framgång, det gör vi genom att erbjuda finansiering och affärsrådgivning. I GävleDala-regionen har […]
-
10 tips för proffsigare digitala möten!
Ibland kanske videomötet kräver det där lilla extra, så varför inte höja standarden i samband med det nya året? Här delar vi med oss av några enkla knep som får ditt nästa videomöte att kännas ännu proffsigare! Fem tips för dina förberedelser Webbkamera. För den bästa vinkeln placeras webbkameran i ögonhöjd på en armlängds avstånd. Om […]
-
Lekar till en digital after work
Interaktivt, lätt att förstå och komma igång och inte ta för mycket tid. Det är våra lärdomar från vår digitala julfest. Vi har därför gjort en tio-i-topp-lista på lekar och aktiviteter som fungerar online! Här kommer den! En digital after work ska vara värdefull och inte kännas tidsödande. Och det finns en uppsjö aktiviteter som […]
-
Låt drömkunden bestämma innehållet
Vilket innehåll ska du skapa för din B2B-marknadsföring? Vilka kundutmaningar ska du ge kunskap och tips om i ditt content-flöde? Du har säkert flera olika målgrupper, alla med sina “pains” och utmaningar. Och du har säkert flera olika produkter och tjänster du vill knyta dina kunskapsdelning kring. Account Based Marketing, eller Key Account Marketing som det […]
-
Amanda tipsar om hur du får igång kreativiteten
Hej Amanda, berätta lite om dig själv och din bakgrund Jag är en 26-årig Uppsalabo som bott i Stockholm i fem år men nu är tillbaka på hemmaplan igen! Jag har pluggat kommunikation och design både på gymnasiet, en sväng på universitetet och nu senast på yrkeshögskola. Däremellan har jag jobbat både i detaljhandeln och […]
-
You are super strong – kampanj för PROFFS
Nu är vår hårresande kampanj YOU ARE SUPER STRONG för PROFFS Styling live och synlig på Stockholm C, SF BIO och i digitala kanaler. I konkurrens med flera byråer främst från Stockholm föll valet på Komson. Här ser du vårt arbete! Syftet med kampanjen var att skapa synlighet och stärka varumärket hos målgruppen lokalt i […]
-
Marknadsstrategi 2021 – tre frågor du inte får missa
Efter ett annorlunda 2020 där de flesta fått kasta sina planer och ställa om, är det nu äntligen dags att blicka framåt och sätta riktning och plan för 2021. Planen i sig är ju inte det viktiga (den kan man behöva omvärdera snabbt ibland som vi vet…) utan det är själva planerandet, då vi lyfter […]
-
Revolutionizing how the world hears
Visste du att Rolls Royce, Volvo, NAD och Philips använder Diracs unika mjukvara för att optimera och maximera ljudet i sina ljudsystem och produkter? Det internationella ljudförbättringsföretaget Dirac med huvudkontor i Uppsala, är i färd med att revolutionera hur vi hör och uppfattar ljud i våra hörlurar, hifi-system, i bilen och i mobilen. Vi på […]
-
Salsta Slott vaknar till liv igen
Under våren har barockslottet Salsta Slott i Vattholma, 25 min norr om Uppsala, vaknat ur sin törnrosasömn… Trots annorlunda tider har verksamhet med sommarcafé, guidade visningar och den klassiska programserien ‘Musik på Salsta Slott’ dragit igång, om än i begränsad skala. Vår VD Marcus är en av tre initiativtagare till den nya verksamheten, och vi […]