Vi är finalist i ‘Årets Hållbara’, Guld-M:et 2020

Vi är nominerade till årets Guld-M i kategorin “Årets Hållbara” med vår hållbarhetskampanj för ICA Torgkassen som pågick under 2019 och inför deras Green opening och 50-årsdag. ICA Torgkassen är en av våra Din Marknadsavdelnings-kunder och vi är stolta över att långsiktigt få jobba och stötta deras fina vision – att vara ledande inom miljöområdet.

Årets Hållbara – Guld-M 2020
Årets hållbara är en kommunikation/marknadsföringsinsats som fokuserar på att man vill göra något för någon annan eller göra världen lite bättre. Budskapet och
målsättningen på insatsen ska visa på hållbarhet utifrån en eller flera av de tre hållbarhetsperspektiven; social, ekologisk och ekonomisk. Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris för att lyfta fram god kommunikation och marknadsföring.

Case
ICA Torgkassen har funnits sedan 1969 och deras ambition är att vara Uppsalas bästa alternativ för den matintresserade, att vara ledande inom miljöområdet, samt
att vara en personlig butik där både kunder och personal trivs. Detta vill de uppnå genom ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete. 2019 genomgick butiken en större ombyggnation som ingår i ICA Torgkassens fortsatta hållbarhetsarbete. De har tagit in ny kylteknik för att göra så lite klimatavtryck som möjligt och de har även breddat sitt vegetariska sortiment. Under ombyggnaden genomfördes löpande marknadsinsatser för att lyfta deras miljö- och hållbarhetssatsningar. Crescendot av kampanjen blev deras 50-årsdag och Green Opening den 5:e december.

Läs mer om hur vi jobbade med ICA Torgkassens 50-årsjubileum

Resultat
ICA Torgkassens Green Opening och 50-årsdag blev otroligt uppskattad bland kunder och leverantörer och blev verkligen ett bevis på de fina och långa kundrelationer som Torgkassen ville vårda, lyfta och stärka under denna kampanjperiod. Det kom 4162 (betalande) kunder som firade invigningen av butiken. En ökning av antalet kunder med + 309 och en ökning på 8% sedan samma datum året innan.

Något som är unikt för Torgkassen är att de vill att det ska vara enkelt att välja rätt och att handla mer miljömedvetet. Tack vare att Torgkassen bytt ut deras kylsystem och minskar sina klimatavtryck gör även kunderna det genom att handla hos dem. Att de brinner för miljön är något som de flesta av deras kunder vet om och delar. Därför är vi säkra på att de tillsammans kommer att ta många nya gröna steg i framtiden.

Den 12/3 avgörs det vem som kammar hem titeln “Årets Hållbara”. Läs mer hos marknadsföreningen som står bakom Guld M:et.

Fler nyheter