Marknadsstrategi och planering

Hur skapar du en träffsäker kampanj eller en lyckad lansering? Och hur gör du rätt val i din marknadskommunikation överlag? Vi har stor erfarenhet av att ta fram marknads- och kampanjplaner utifrån dina specifika affärsmål och din målgrupp. Och om du inte själv vet vilken riktning ni bör ta i er kommunikation, kan vi även hjälpa till med den saken. Vi både skapar enskilda kampanjer och den övergripande marknadsstrategin.

Vi utgår alltid ifrån affärsmålen
I arbetet med att ta fram en marknadsplan och marknadsstrategi börjar vi alltid med att läsa in oss på din verksamhets affärsmål, din vision och er målgrupp. När vi vet vem du ska prata med, vad du ska säga och med vilken ton, kan vi fokusera på att göra varje insats effektiv och bländande. Här följer några punkter som brukar ingå i upprättandet av våra marknadsplaner:

  • Affärsidé
  • Vision
  • Affärsmål
  • Målgrupp
  • Budskap
  • Manér och tilltal
  • Medier och kanaler
  • Organisation
  • Budget

Ton efter position
Är störst, bäst och vackrast alltid det mest tilltalande? Självklart inte. Att hitta rätt marknadsstrategi, och rätt uttryck för sin idé, är stora utmaningar. När du startar ditt företag får du automatiskt en position på marknaden i förhållande till konkurrenterna – men förmodligen inte den du strävar efter att uppnå. Och en vision blir lätt otydlig när det kommer till att omsätta den i praktiken.

Vår uppgift som strateger är att guida dig rätt, att matcha marknadskommunikationen efter din önskade position. I denna process är kreativiteten – att få marknadsföringen att kännas levande – lika viktig som planeringen, eftersom målgruppen alltid är människor. Med utgångspunkt från din personliga vision hjälper vi dig att hitta nålen i höstacken och utkristallisera rätt ton för att optimera din kommunikation.

våra tjänster