En byråledare på Englandsturné

Halloj Marcus, byråledare på Komson! Det ryktas att du lever dubbelliv. På vardagarna är du företagsledare och på helgerna är du ute på turné, stämmer det?
Haha, ja under vintern och våren har vi väckt liv i indiepopbandet In Deed igen, där jag är en av låtskrivarna och trumslagare. Vi var aktiva runt millennieskiftet, släppte ett album och ett par singlar då, spelade live runt om i Sverige bl a på Hultsfredsfestivalen. Nu i vintras 16 år efter debutalbumet släppte vi uppföljaren! Låtar från det nya albumet (Everest) har redan spelats flitigt på ett 20-tal independentradiostationer i England och i Spanien, och under sommaren har låten ‘Don’t Need, Don’t Care’ hörts en del även här hemma på P4 Uppland. Albumet har också fått riktigt bra recensioner bl a 5 av 5 av det internationella musikmagasinet Shindig. Grymt kul!

Vart var ni senast och vad är nästa nedslag?
Nu senast i maj var vi i Liverpool och spelade på en festival på anrika The Cavern Club (där The Beatles spelade mycket i början av sin karriär). Det var vår andra sväng till England i år, den första var i mars då vi även spelade i Manchester och i London. Minnen för livet! Nästa nedslag blir i höst med ett par spelningar i Sverige, varav en på Katalin i Uppsala, och sedan förhoppningsvis en sväng utomlands igen nån gång nästa år…  

In_Deed_cavern_2018_marcus_segersvard

In Deed och festivalgeneralen David Bash, backstage The Cavern Club, Liverpool.

Hur hinner du med?
När man gör något extra spännande får man energi, och då hinner man med hur mycket som helst! Bandet är något jag ägnar mig åt vid sidan av arbetet och så är vi ju fler i bandet som roddar med spelningar och så. Vårt musikförlag (Misty Music) och skivbolag (Open Mind Records) hjälper till också. Dessutom håller våra skickliga KAM-are Rosie och Elvira ställningarna på Komson när jag är iväg! 

Finns det några likheter med att driva företag och spela i band?
Många och inga alls…. på ett sätt är ju ett band också ett varumärke och ett företag som man måste driva, presentera och sälja för att publiken ska upptäcka musiken. På ett annat sätt är det väldigt annorlunda då vår musik och vårt album Everest är gjort helt utifrån oss själva, utifrån våra egna preferenser, helt oavsett vad en tänkt publik skulle gilla eller inte. Att arbeta med marknadsföring och att göra musik är kreativa discipliner båda två, men på olika sätt.

Kan du ge ett gott råd till den som drömmer om att ta tag i sin dröm eller passion?
När läget kommer – testa, prova, kör! Några år in på 2000-talet fick flera av oss i bandet barn och även ett sug efter att foka på andra saker i livet, i mitt fall på Komson, så bandet lades på paus. För ett par år sedan när barnen började bli stora kom både möjlighet och sug tillbaka att ta upp bandet igen. Som tur var kände vi alla i In Deed likadant! 

Avslutningsvis, vilken är den bästa låten på nya albumet Everest?
Det går inte att välja 😉 Men både den ruffiga indierockdängan Heart Attack och den mer 60-tals-catchiga Don’t Need, Don’t Care ger en bra bild över vår musik (länkade till Spotify).

Här hittar du mer om In Deed:
In Deed på Facebook
In Deed på Instagram
In Deed på Spotify
In Deed på Youtube

Foto (live, Dublin Castle, London): David Johnson. Foto (backstage, The Cavern Club, Liverpool): Privat. 

Fler nyheter