Så lyckas du med ditt nyhetsbrev!

Varför ska du satsa och lägga massa tid och energi på nyhetsbrev? Trenden visar att nyhetsbrev växer sig allt starkare och vi vet att det är en bra kanal för att stärka varumärket och för att öka försäljningen. Inte minst är nyhetsbrev ofta en viktig kanal inom marketing automation.

När du gör ditt nyhetsbrev, kanske du funderat över dessa frågor…

Hur skriver jag ett bra nyhetsbrev?
– Tänk på målgruppen, var bjussig och dela med dig av kunskap och tips. Dela med dig av spännande nyheter om företaget och var personlig. Ta chansen att stärka ditt varumärke, nyhetsbrevet blir en förlängning av webb och blogg.

Hur ska jag ha tid med att göra nyhetsbrev?
– Sätt en tydlig plan och struktur för nyhetsbrevet så kommer det rulla på smidigare än vad du tror.

Vad ska jag använda för nyhetsbrevsverktyg?
– Vi använder oss främst av Mailchimp, det är ett verktyg som vi tycker har bra möjligheter för t.ex A/B test, statistikmätning, uppföljning och där nyhetsbrevet dessutom får en snygg layout. Det är även möjligt att skicka ut ett nyhetsbrev där mottagaren själv väljer mellan engelsk eller svensk version.

Vad ger nyhetsbrev för resultat?
– Nyhetsbrev ger bra förutsättning för att mäta, testa olika varianter, utvärdera och utveckla. Du når ut till en viktig målgrupp där du vet exakt vilka du når ut till.

Nyhetsbrev ska vara personliga och ge prenumeranten något extra, det kan vara klassisk form av erbjudanden, rabattkoder men ännu hetare blir också tips och kunskap. Gör läsaren en tjänst och serva dem innehåll som de behöver. Alla kan vara en researcher via Google, men svårare är det att välja ut vad som är relevant och värdefullt innehåll. Själv är jag PRO nyhetsbrev, och jag läser en hel del nyhetsbrev själv.

Topp 3 – Elviras favoriter

Det här är mina tre favoritnyhetsbrev, vid sidan av våra kunders då😉 Nedan berättar jag VARFÖR dessa nyhetsbrev tilltalar mig.

Premium Beat
Ett nyhetsbrev för premiumbeat.com där man bl.a kan köpa musik och ljudslingor till filmklipp. Jag kom i kontakt med denna sida genom jobbet. Här delar de med sig av olika musiklistor t.ex “Tema skräckfilm” etc. De delar också med sig av t.ex klipp och fototips, som är värdefullt för mottagaren som troligtvis håller på med film och foto själv.

Social media examiner
Här har vi en mer solklar kandidat på min topplista. Jag jobbar ju som bekant en hel del med just sociala medier och här får jag uppdatering om trender och värdefulla tips. Vet ni vad det roliga är i detta fall? Nyhetsbrevet består oftast endast av fula blåa länkade rubriker och en kort ingress. De har alltså inte lagt speciellt mycket tid på nyhetsbrevet, men ändå klickar jag mig vidare varje gång! För det innehåll som de delar är värdefullt för mig som läsare.

Doggy
Ni kanske har sett vår Barketing Manager Valle i våra kanaler? När han inte jobbar på Komson så umgås han med mig. Till en början åt han ett foder som heter Doggy och i samband med en beställning fick jag automatiskt Doggys valpskola i mailen, en mailserie på ca 6 nyhetsbrev med olika valptips, som jag som nybliven valpägare verkligen är i behov av. Kreativt och väl anpassat för målgruppen (mig som ny valpägare)!

Vill du ha hjälp med att starta upp eller vässa ert nyhetsbrev? Eller är du sugen på att starta en egen mail-serie likt Doggy?

Välkommen att kontakta mig

7  kunder som vi hjälper med innehåll, design och administrering av deras nyhetsbrev:
Kontrollbolaget
Cajsa´s Kök
Donald Davies & Partners
SLU Holding
Carpe Adventures
Uppstuk
C2 Vertical Safety

Fler nyheter