“More is more” – Linn spår trenderna inom digital design

Hej Linn, berätta om dig själv och din bakgrund samt vad du pluggar nu?

Hallå! Linn är mitt namn och jag är en 26-årig östgöte som valt att bosätta mig i Uppsala efter 7 år i huvudstaden. Jag har sedan tidigare en kandidat i medie- och kommunikationsvetenskap men kände efter några år i branschen som kommunikatör att jag saknade att ägna mig åt det visuella. Därför kändes det naturligt att vidareutbilda mig till grafisk designer, och idag pluggar jag på programmet Digital Content Designer vid Medieinstitutet i Stockholm. På fritiden tycker jag om att vandra i Dalarna, och om jag bara fick lyssna på ett band i resten av livet skulle det bli Kent.

Vad kommer du att du kan bidra med på Komson?

På Komson kommer jag bidra på olika sätt, bland annat genom att vara en social och inkluderande kollega som alltid vill ställa upp och göra mitt bästa för både teamet och kunderna. Inte minst kommer jag kunna bidra med min passion för design, som med allra största säkerhet kommer växa sig ännu större i detta briljanta och kreativa gäng. Mina tidigare erfarenheter av kommunikationsbranschen i stort kommer nog också komma till användning här, i skapandet av grafisk design.

Vad fick dig att söka praktikplats på Komson?

Det som fick mig att söka praktikplats på Komson var dels att jag ville se mig själv arbeta på en byrå som är verksam i Uppsala, men också för att jag hört så gott om arbetsplatsen genom en viss projektledare som arbetar där!

Om du skulle få välja, vad är ditt drömuppdrag?

Bra fråga! Någonting som jag tycker är väldigt kul är att ta fram grafiska identiteter till företag, så att få göra detta från grunden hade varit ett drömuppdrag. Men om jag får drömma långsiktigt och riktigt stort så hade ett drömuppdrag varit att få ta fram en nationell digital kampanj som på något vis skulle bidra till att skapa samhällsförändring där den behövs.

Tre trender som du ser kommer 2022 inom digital design?

  • Jag tror att more is more kommer bli ännu trendigare i år – starka färger och kontrastrika mönster, design som vågar skära sig och gå emot den godtyckliga smaken.
  • I år kommer fler och fler aktörer prioritera användarvänliga och tillgängliga hemsidor. Dels för att det typ… är ett lagkrav för vissa.
  • Adobe-programmen! Förra året såg jag en oroväckande trend för oss designers, nämligen att fler och fler företag började använda gratistjänster för att göra design, men i år tror jag företag insett att den designen som skapas där ser likadan ut. Och som företag vill man ju sticka ut, inte minst nu när så mycket av kommunikationen nästan uteslutande sker digitalt. “Riktiga” (om man får säga så) designverktyg kommer trenda igen!

Fler nyheter