Ok, vad gäller nu?

Corona-situationen påverkar oss alla. I detta läge har kommunikationen en avgörande roll. Att löpande ge dina kunder och partners bra information dämpar oron. Här kommer några råd när du ska kommunicera i en pressad situation där direktiv och riktlinjer förändras snabbt:

1) Ok, vad gäller nu?  
Ge dina kunder och partners rak fakta, hellre kort och tätt, än långt och sällan. Berätta om hur er verksamhet påverkas av det som händer, utifrån kundens perspektiv.

Exempel:
“Vi har öppet som vanligt ​​​​– även om vi inte tar i hand!”
“Nya direktiv: Evenemanget X skjuts till hösten ​​​​– du har din plats säkrad redan nu om du vill”

2) Pang på – med en positiv ton
Efter att ni gjort er analys om vilka åtgärder ni behöver ta och hur det kommer påverka era kunder och medarbetare, berätta det. Var rak och koncis men med ett framåtriktat och positivt anslag.

Exempel:
“Vi stänger kontoret t o m sista mars, men hörs som vanligt på Hangout och Skype!”
“Vi har under mars extra högt tryck i vår kundtjänst. Läs här om de vanligaste frågorna under denna period!”

>>> Vi företag måste hålla ihop i en tid som denna. Vi vill hjälpa dig. Ta del av vårt snabba förmånliga erbjudande under mars. Läs längst ner på sidan! <<<

3) Styr om ditt erbjudande 
Kan du paketera om ditt erbjudande så att det passa dagens situation? Gör det! Det kan skapa möjlighet och trygghet för en fortsatt affär.

Exempel:
“Du vet väl om att du kan få vår festbuffé portionspackad till dina möten och sammankomster?”
“Nu är läge att låta oss inventera hur dina fönster mår? Betala gör du först i augusti!”. 

4) Berätta om det ni redan gör bra, som kunden inte vet om
Har ni skärpt ert redan omfattande hygienarbete? Jobbar ni hemifrån för allas säkerhet? Berätta! Nu är det läge att dela sådant som ger trygghet inför ett affärsbeslut.

Exempel:
“Vi har skärpt våra redan strikta hygienrutiner, med extra städning och extra tillgänglighet till handsprit”
“För våra medarbetares och våra kunders säkerhet jobbar de flesta av oss hemifrån under mars. Så inga fysiska möten på ett tag, men vi ses över Skype och Google Hangout!”

 

>>> GRATIS KOMMUNIKATIONSHJÄLP – 4 tim! <<< 

Behöver du snabb hjälp med er kriskommunikation, t ex hjälp med att formulera och göra utskick till dina kunder och partners, styra om dina erbjudanden, dela i sociala medier, starta ett nyhetsbrev etc? Vi företag måste hålla ihop. Därför ger vi 2 st företag/företagare möjlighet att ta snabb hjälp av oss utan kostnad. Erbjudandet gäller för 4 arbetstimmar.

Om du därefter behöver göra mer får du 65% rabatt på vårt timpris. Du betalar då endast 390 kr/tim ex. moms, med 60 dagars betalningstid.

Kontakta Marcus för mer info och bokning! 

Erbjudandet gäller nya kunder, under mars 2020 och upp till 14 timmar totalt. Vi förbehåller oss rätten att tacka nej till vissa verksamheter. 

 

Fler nyheter