Motton & Marknadsföring – möt prisbelönta Ywonne Bölja

Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår nya intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Först ut är Ywonne Bölja på Almi Uppsala, som under pandemiåret utsågs till årets marknadsförare av Marknadsföreningen i Uppsala.  

Almi Uppsala erbjuder affärsutveckling och finansiering till företag som vill växa och utvecklas i regionen. Här hittar vi vår uppdragsgivare Ywonne Bölja som under sina fem år på företaget har hunnit med mycket. Vi har bland annat sett henne ta emot priser som Månadens kampanj, Årets nytänkare – Almi koncernens nationella pris, Årets marknadsförare och Årets digitala lösning av Marknadsföreningen i Uppsala – projekt som uppmärksammats både nationellt och internationellt. Bakom sig har Ywonne en lång karriär inom både IT-branschen och som marknadsdirektör inom Life Science på den internationella arenan. Men det är hos Almi Uppsala som Ywonne hittat hem! Här jobbar hon med och för en bredd av företag, stora som små i alla branscher, som bidrar till tillväxten i regionen!

Hej Ywonne, berätta mer om vad du gör på Almi!
– Jag älskar Uppsala och vill göra allt jag kan för att sprida kunskap om vårt fantastiska näringsliv och vilka möjligheter som finns för innovatörer, entreprenörer och företagare inom regionen! Så mitt jobb på Almi handlar om att sprida det uppdrag vi har nationellt på våra 16 dotterbolag och att kommunicera Almis erbjudande för att stötta regionens företagare i med- och motgång, med affärsutveckling och finansieringsalternativ. Som person är jag altruist, jag gillar tankeutmaningar och delar gärna med mig i de situationer jag kan bidra. Att tänka i nya banor och vara lite modig har gjort att jag fått ett antal utmärkelser de senaste åren vilket är både sporrande och ett erkännande.

Vilka utmaningar anser du finns inom marknadsföring idag?
– Den största utmaningen med marknadsföring idag är att nå ut. Det spelar ingen roll hur bra kampanjen är om inte tajmingen är rätt. Tidigare var det enklare att dela upp målgrupper i ’Personas’ och man visste var och hur de rörde sig, vad de läste, tittade på etc. men idag finns det så många olika kanaler och olika medier att nå ut i. Och som konsument rör du dig nästan över hela spektrat, vilket gör att det gäller att vara på rätt plats vid rätt tid med ditt budskap.

Berätta om en insats vi gjort tillsammans som du tycker sticker ut
– Varje sommar har vi jobbat med en sommarkampanj där alla medarbetare presenteras på ett personligt och lustfyllt sätt med glimten i ögat. Där har Komson varit ett jättebra bollplank för att hitta rätt nivå på vad som är möjligt gällande utformning och publicering. Kampanjen har distribuerats ut kontinuerligt varje vecka under sommaren och vi får många uppskattande kommentarer om hur roligt det är att lära känna Almis alla rådgivare på ett mer humoristiskt sätt. Kampanjen är även mycket uppskattad internt.

Vilket tips vill du dela med dig till andra i branschen?
– Var modig! Det handlar inte om liv och död. Jobba med evidens, men tro på din magkänsla – den baseras på erfarenhet. Något som inte känns bra, blir sällan bra.

Läs även
Så arbetar vi med Almi Uppsala
Våra kunder

Foto: Göran Ekeberg

 

Fler nyheter