
Motton & Marknadsföring – Ida satsar på LinkedIn
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat SwedeTimes vd, Ida Bidevind, som på ett strategiskt sätt nått framgång på LinkedIn. Till exempel, när Ida publicerade en dikt om offentliga upphandlingar på LinkedIn nådde den fram till nyhetsmediet Upphandling24 som valde att skapa en artikel på inlägget.
I 20 år har SwedeTime levererat molnbaserade schemaplaneringssystem till svenska organisationer och företag. Systemet är skalbart och skräddarsys efter kundens behov och önskemål. Ida Bidevind, vd på SwedeTime trivs i gränslandet mellan affärsverksamhet och IT. Här har hon möjlighet att skapa det bästa möjliga IT-stödet på den plats i kundens organisation där det ger som mest värde. Ida har en bakgrund som projektledare inom IT och som affärsutvecklare.
Hej Ida, berätta mer om vad du gör på SwedeTime
Förutom min vd-roll är jag kundansvarig för några av SwedeTimes största kunder, främst inom offentlig sektor. Jag hjälper kunderna att hitta det bästa systemstödet för deras processer, samtidigt som jag tar tillfället i akt att ifrågasätta varför de gör vissa saker. Det är viktigt att vi inte implementerar ett stöd för ett dåligt arbetsflöde utan att vi hittar smarta lösningar som optimerar deras verksamhet.
Vilka är de största utmaningarna med er marknadsföring idag?
Idag är bruset stort, nya företag kan enkelt sätta upp en flashig hemsida och prata om allt de är bra på, det är svårt att i sin marknadsföring få fram vilka värden som finns bakom den yttre fasaden. Rådet från alla marknadsförare och säljare är att man ska prata om kundens problem och att man förstår dem, men hur ska man nå ut med att man verkligen löser dessa problem?
Berätta om en insats vi gjort tillsammans som du tycker sticker ut
Jag vill inte lyfta fram någon specifik insats utan det är just relationen och det löpande arbete som Komson gör för oss som är bra. Vi tillhör ett nätverk av företag där Komson är vår sparringpartner i alla marknadsföringsfrågor. Det är Komson som driver på oss och ser till att vi har ett aktivt marknadsföringsarbete, annars är marknadsföring ofta det som först prioriteras bort när man är ett mindre företag och har många andra områden som tydligare pockar på uppmärksamhet.
Vilket tips vill du dela med dig till andra i branschen?
Jag tror det är viktigt att våga välja väg och satsa på det val man gjort. I den uppsjö av kanaler och sätt att nå ut som finns idag, är det viktigt med en tydlig plan. Vi har valt att vara aktiva på Linkedin och att våga vara personliga. I början var det motigt, jag hade många tankar om vad andra skulle tycka, det var särskilt jobbigt att ständigt lägga ut bilder på sig själv. Men när jag började se resultat, det vill säga att de personliga inläggen var de som spreds mest och när jag fick kontakt med flera intressanta människor som delade mitt intresse för bemanningsfrågor, då fick jag mod och kraft att fortsätta. När LinkedIn även genererade nya leads och prospekt blev det ännu mera självklart att vi gjorde rätt.
Läs även
Så arbetar vi med SwedeTime
Vår tjänst: Din Marknadsavdelning
Foto: Göran Ekeberg, Add Light AB
Fler nyheter
-
Söker du praktikplats inom digital content design?
Nu har vi möjlighet att ta emot en praktikant med inriktning digital content design! Hos oss får du testa rollen som grafisk designer, från idé till färdigt material. Du kommer vara en del av vårt grafiska team och stötta arbetet i våra olika produktioner. Livet på vår kommunikationsbyrå är omväxlande och kreativt. Varje kund har sin […]
-
Trendspaning från mässan “Möten & Events” 2022
Vilka trender är det som lyser starkast inom event just nu? Vår eventkoordinator Veronica var på trendspaning vid “Möten & Events”, Nordens mest affärsinriktade fackmässa inom mötes och eventindustrin den 21 april. Här kommer hennes bästa takeaways. En långsiktig eventpartner Det är något som står på många företags wishlist just nu. Man har ett försprång […]
-
Valle satsar på karriär som Dogfluencer
Vår Barketing Manager Valle satsar nu helhjärtat på sin karriär som Dogfluencer. Han har redan ett imponerande antal följare, främst från Uppsala-Stockholmsområdet samt Storbritannien, där rasen Whippet härstammar ifrån. Där är Valles popularitet enorm och man menar att Valle kommer uppnå samma stjärnstatus som den bortgångna “Grumpy cat”. När det var dags för Valle att […]
-
Komson är finalist i Guld-m:ets “Årets rörliga”
Vi är finalist i årets Guld-M! Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris för att lyfta fram god kommunikation och marknadsföring. Vi är stolta över att vara finalister i kategorin “Årets rörliga” med filmen “Dirac Live” för vår kund Dirac. Det här gjorde Komson i projektet: – Projektledning & produktionsledning – Manus och storyboard med […]
-
Mässdags? En lathund för att maxa din närvaro
Mässor och event är storslagna och det satsas mycket på attraktiva montrar som sticker ut i mängden. Produkter visas upp, möten bokas och samtals förs med kunder och andra potentiella affärskontakter. Men det är även en möjlighet till att samla bra innehåll att använda för marknadsföringen på bloggar och sociala medier etc. För att få […]
-
Vi söker Expert inom Sociala Medier
Vi söker en expert inom Paid Social/Social Media Management med kunskap och erfarenhet inom t ex att sätta upp annonskonton, implementera pixlar och skapa konvertingsdrivna annonser på främst Facebook, Instagram och LinkedIn. Även att sätta upp kundresor och automation inom t ex Mailchimp kan bli aktuellt. Vi jobbar även Twitter och YouTube så trivs du med dessa […]
-
Motton & Marknadsföring – Martin siktar alltid högt
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång presenterar vi Martin Malmberg, marknads- och försäljningschef på C2 Vertical Safety, som även är bekant för många som moderator för det live-sända uppsnacket inför Sirius […]
-
Rymdbolag väljer Komsonauterna
APR Technologies är ett ledande high tech-företag som genom sin unika teknik inom thermal management förbättrar prestandan hos rymdfarkoster, elfordon, batteripaket och krävande elektronik. Med bakgrund från rymdforskning och rymdindustrin bidrar deras spetsteknik även till en spännande teknikutveckling inom flera andra produktområden – en utveckling som bidrar till en hållbarare och miljövänligare framtid. APR är […]
-
“More is more” – Linn spår trenderna inom digital design
Hej Linn, berätta om dig själv och din bakgrund samt vad du pluggar nu? Hallå! Linn är mitt namn och jag är en 26-årig östgöte som valt att bosätta mig i Uppsala efter 7 år i huvudstaden. Jag har sedan tidigare en kandidat i medie- och kommunikationsvetenskap men kände efter några år i branschen som […]
-
Nyckeln till inspiration och ett kreativ flow – med Elin
Hej Elin, berätta lite om dig själv och din bakgrund Hej! Elin heter jag, är 25 år och bor i Uppsala med min sambo och vår hund. Choklad, sommar och djur är min melodi, och utöver det gillar jag att syssla med kreativa ting. Jag är utbildad inom foto sen tidigare, men går idag sista […]