Motton & Marknadsföring – Ida satsar på LinkedIn

Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat SwedeTimes vd, Ida Bidevind, som på ett strategiskt sätt nått framgång på LinkedIn. Till exempel, när Ida publicerade en dikt om offentliga upphandlingar på LinkedIn nådde den fram till nyhetsmediet Upphandling24 som valde att skapa en artikel på inlägget.

I 20 år har SwedeTime levererat molnbaserade schemaplaneringssystem till svenska organisationer och företag. Systemet är skalbart och skräddarsys efter kundens behov och önskemål. Ida Bidevind, vd på SwedeTime trivs i gränslandet mellan affärsverksamhet och IT. Här har hon möjlighet att skapa det bästa möjliga IT-stödet på den plats i kundens organisation där det ger som mest värde. Ida har en bakgrund som projektledare inom IT och som affärsutvecklare.

Hej Ida, berätta mer om vad du gör på SwedeTime
Förutom min vd-roll är jag kundansvarig för några av SwedeTimes största kunder, främst inom offentlig sektor. Jag hjälper kunderna att hitta det bästa systemstödet för deras processer, samtidigt som jag tar tillfället i akt att ifrågasätta varför de gör vissa saker. Det är viktigt att vi inte implementerar ett stöd för ett dåligt arbetsflöde utan att vi hittar smarta lösningar som optimerar deras verksamhet.

Vilka är de största utmaningarna med er marknadsföring idag?
Idag är bruset stort, nya företag kan enkelt sätta upp en flashig hemsida och prata om allt de är bra på, det är svårt att i sin marknadsföring få fram vilka värden som finns bakom den yttre fasaden. Rådet från alla marknadsförare och säljare är att man ska prata om kundens problem och att man förstår dem, men hur ska man nå ut med att man verkligen löser dessa problem?

Berätta om en insats vi gjort tillsammans som du tycker sticker ut
Jag vill inte lyfta fram någon specifik insats utan det är just relationen och det löpande arbete som Komson gör för oss som är bra. Vi tillhör ett nätverk av företag där Komson är vår sparringpartner i alla marknadsföringsfrågor. Det är Komson som driver på oss och ser till att vi har ett aktivt marknadsföringsarbete, annars är marknadsföring ofta det som först prioriteras bort när man är ett mindre företag och har många andra områden som tydligare pockar på uppmärksamhet.

Vilket tips vill du dela med dig till andra i branschen?
Jag tror det är viktigt att våga välja väg och satsa på det val man gjort. I den uppsjö av kanaler och sätt att nå ut som finns idag, är det viktigt med en tydlig plan. Vi har valt att vara aktiva på Linkedin och att våga vara personliga. I början var det motigt, jag hade många tankar om vad andra skulle tycka, det var särskilt jobbigt att ständigt lägga ut bilder på sig själv. Men när jag började se resultat, det vill säga att de personliga inläggen var de som spreds mest och när jag fick kontakt med flera intressanta människor som delade mitt intresse för bemanningsfrågor, då fick jag mod och kraft att fortsätta. När LinkedIn även genererade nya leads och prospekt blev det ännu mera självklart att vi gjorde rätt.

Läs även
Så arbetar vi med SwedeTime
Vår tjänst: Din Marknadsavdelning

Foto: Göran Ekeberg, Add Light AB

Fler nyheter