Dags för en ny logotyp och en ny grafisk profil?

Den visuella kommunikationen och den grafiska profilen säger mycket om ett företag. Vilken inriktning, karaktär och ambition varumärket har. En tydlig visuell identitet attraherar och skapar nyfikenhet. Ungefär som vilka kläder vi bär och hur vi klipper vårt hår. Vi på Komson hjälper er att hitta er grafiska personlighet – en helt ny eller en re-design av befintlig logotyp och grafisk profil – och anpassar den för de kanaler där ni verkar och syns. När det är gjort finns vi sedan här som er produktionsbyrå för löpande framtagning av grafiskt material för era digitala och traditionella kanaler, om ni vill.

4 STEG TILL EN TRÄFFSÄKER LOGOTYP OCH GRAFISK PROFIL

1. Förstå
Vi börjar med att ställa ett antal (många!) frågor för att lista ut vilka ni är och vilka ni vill vara. Vad är er vision, värdegrund och hur ser er målgrupp ut? Hur och var vill ni synas och vad tycker ni är snyggt och tilltalande? Vi kan även genomföra fokusgruppsundersökningar om ni vill få en djupare förståelse för hur er målgrupp ser på frågor kring er affär, ert erbjudande och er profil.

 

Komson_Grafisk_Profil_Illisar_2
2. Förslag
Nästa steg är designarbetet. Ni får ett antal förslag och skisser, som ni får ni komma med feedback på. Därefter utvecklar och justerar vi designen tills ni är helt nöjda.

 

Komson_Grafisk_Profil_Illisar_3
3. Form & Färg
En logotyp är ansiktet i den visuella identiteten, men det behövs en kropp också. Vi tar fram ett typsnitt och en färgskala, även bildmanér om ni önskar, så att er grafiska profil blir komplett. En genomarbetad grafisk profil skapar igenkänning och en enhetlig känsla.

 

Komson_Grafisk_Profil_Illisar_4
4. Färdigt
Vi sammanställer slutligen en grafisk manual där ovan punkter sammanställs. I manualen finns exempel på mallar, direktiv kring hur logotypen och den grafiska profilen bör användas för att skapa tydlighet och konsekvens i er visuella kommunikation. Detta dokument är bra att skicka till webbyråer, tryckerier och reklammakare som ska ta fram trycksaker och grafiskt material till dig. Manualen garanterar en sammanhållen profil.

 

2 LOGOTYPER OCH GRAFISKA PROFILER SOM VI TAGIT FRAM

 

 

Aros Varumärken & Juridik är en affärsjuridisk byrå specialiserad på immaterialrätt och avtalsrätt, med ett stort och etablerat nätverk av lokala samarbetspartners världen över. Aros strävar alltid efter att tillhandahålla den mest praktiska lösningen för deras klienters juridiska och affärsmässiga utmaningar och mål, så kostnadseffektivt som möjligt.

När företaget bytte namn till Aros Varumärken & Juridik fick vi på Komson det hedersamma uppdraget att ta fram en ny logotyp, nya fräscha färger och ett typsnitt som skulle passa deras nya profil.

Resultatet blev en modern och pålitlig logotyp med ett stabilt uttryck. Tillsammans med de fyra färgerna och det geometriska typsnittet får profilen en känsla av effektivitet, erfarenhet och elegans.

 

 

Munter_Logo_Exempel


Munter Tandvård
har en mycket speciell mission: Alla ska kunna tugga, le och skratta – oavsett ekonomisk situation. Munter Tandvård hette tidigare något annat och vi fick vara med att arbete med deras namnbyte och re-branding. Resultatet blev en logotyp med en symbol där man kan se ett M, en tand eller formen av ett hjärta. Den formen går även igen i ett eget profilmönster.

Komson_Grafisk_Profil_Exempel_Stora_2

 

Vi har även tagit fram den grafiska formen för muntertandvard.se


KONTAKTA KOMSONS GRAPHIC DEPT.
Johanna och Amanda är våra utbildade grafiska formgivare med många års erfarenhet av formgivning och grafisk produktion för både digitala och traditionella kanaler. De arbetar nära vårt team av marknadsstrateger, projektledare och skribenter – och dig som kund förstås!

Johanna Koroorian Nordlöf 
Art Director
johanna@komson.se

Amanda Moberg
Graphic Designer
amanda@komson.se

våra tjänster