
Låt drömkunden bestämma innehållet
Vilket innehåll ska du skapa för din B2B-marknadsföring? Vilka kundutmaningar ska du ge kunskap och tips om i ditt content-flöde? Du har säkert flera olika målgrupper, alla med sina “pains” och utmaningar. Och du har säkert flera olika produkter och tjänster du vill knyta din kunskapsdelning kring.
Account Based Marketing, eller Key Account Marketing som det också kallas, är buzz words som blivit mer vanliga de senaste åren. Definitionerna är många, men för oss handlar det om att synka marknadsföringen med säljarnas process och vad de viktigaste kunderna/företagen har för behov av inspiration, kunskap och tips. Account Based Marketing (ABM) kan kännas mest relevant för större B2B-bolag som har en “marknadsföringsmotor” som klarar av en anpassad marknadsföring till olika målgrupper och kundkonton samtidigt.
‘En kund i taget’ ger fokus och engagemang
Om du tillhör kategorin mellanstort och mindre företag som inte har “motorn” för att kunna anpassa din marknadsföring enligt ABM-principen, kan du ändå inspireras av den. Låt då EN målkund (drömkunden) sätta agendan för det innehåll du ska skapa och sprida under en viss period. Denna strategi har vi lång erfarenhet av, till exempel i vårt content marketing-arbete med konsultbolaget Donald Davies & Partners och grafénproducenten 2D fab, där vi fokuserat på ett eller ett fåtal kunder/företag inom en specifik bransch när vi planerat, skapat, spridit och följt upp vårt content.
Hur väljer man då vilken kund man ska fokusera på?
Jo, i en tät dialog med sälj och ledning, utifrån vilken kund de vill sikta in sig på just nu. Säljarna känner till kundens “pain” och utmaningar, och vilka de tänkbara beslutsfattarna och ambassadörerna kan vara – och de är för dem vi skapar innehållet. Detta upplägg har gett fokus, engagemang i content-skapandet, en värdefullt dialog mellan sälj och marknad – och konkreta resultat!
“Låt kunden, eller till och med en enskild person hos en kund, sätta agendan för vilket innehåll ni ska skapa och dela under ungefär 10-12 veckor”
För övriga kunder och målgrupper kanske budskapet som dominerar ert content-flöde under en period inte är fullt relevant. Men med generellt innehåll utan någon tanke på en särskild kund eller målgrupp når du inte fram oavsett.
Vilka är dina tankar kring Account Based Marketing? Vilka utmaningar har du med din säljfrämjande marknadsföring? Här nedan tipsar vi om ett par bra artiklar som vidgar ämnet. Du är också välkommen att höra av dig direkt till oss!
Marcus Segersvärd
Marknadsstrateg
Läs även:
Fler nyheter
-
This future battery company is looking good!
We are excited to work with a company that is creating a more sustainable future! Granode Materials produces a supreme silicon-graphene anode material for the next generation lithium-ion batteries, which makes the batteries in mainly electronic vehicles smaller, lighter, faster charging and more durable.Komson has helped Granode Materials find its own unique graphic profile and […]
-
Full fart på Stora Brännbo – växlar upp med Komson
Stora Brännbo i Sigtuna är en konferensanläggning med högsta betyg i Svenska Mötens certifiering. Anläggningen uppfördes 1956, designad för att främja utbildning och pedagogisk verksamhet. Lägg på modern teknik, designmöbler, fantastisk mat, skaldjursplatåer, hög service och engagerad personal – så förstår du varför Stora Brännbos kunder väljer att återkomma år efter år. Vi är därför mycket […]
-
Motton & Marknadsföring – Per håller dialogen levande
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat Per Eltell, vd på Donald Davies & Partners, som brinner för försäljning, ledarskap och att “andas kundluft”. Donald Davies & Partners är […]
-
Köpa eller inte köpa – så tar hjärnan ett köpbeslut
Den största delen av marknadsföring handlar om att få kunder att köpa en viss produkt eller tjänst. Enligt Aristoteles finns det tre retoriska strategier för att nå fram till sin målgrupp; Ethos, Pathos och Logos. Alla tilltalas vi av olika strategier, däremot har våra hjärnor samma reaktioner och mekanismer. Vad händer egentligen i hjärnan när […]
-
Motverka kränkningar på nätet: Vi har valt att stödja Aktiv Skola
Aktiv Skola arbetar för en bättre skola i Sverige, med fokus på frågor som rör droger, grooming och mobbning — viktiga frågor som tyvärr ofta hamnar i skymundan på grund av ekonomiska prioriteringar inom skolan. För oss känns det mycket viktigt att stötta och bidra till att nätet ska vara en trygg plats för alla […]
-
Söker du praktikplats inom grafisk design?
Nu har vi möjlighet att ta emot en praktikant inom grafisk design! Hos oss får du testa rollen som grafisk designer, från idé till färdigt material. Du kommer vara en del av vårt grafiska team och stötta arbetet i våra olika produktioner. Livet på vår kommunikationsbyrå är omväxlande och kreativt. Varje kund har sin unika grafiska […]
-
Trendspaning från mässan “Möten & Events” 2022
Vilka trender är det som lyser starkast inom event just nu? Vår eventkoordinator Veronica var på trendspaning vid “Möten & Events”, Nordens mest affärsinriktade fackmässa inom mötes och eventindustrin den 21 april. Här kommer hennes bästa takeaways. En långsiktig eventpartner Det är något som står på många företags wishlist just nu. Man har ett försprång […]
-
Valle satsar på karriär som Dogfluencer
Vår Barketing Manager Valle satsar nu helhjärtat på sin karriär som Dogfluencer. Han har redan ett imponerande antal följare, främst från Uppsala-Stockholmsområdet samt Storbritannien, där rasen Whippet härstammar ifrån. Där är Valles popularitet enorm och man menar att Valle kommer uppnå samma stjärnstatus som den bortgångna “Grumpy cat”. När det var dags för Valle att […]
-
Komson är finalist i Guld-m:ets “Årets rörliga”
Vi är finalist i årets Guld-M! Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris för att lyfta fram god kommunikation och marknadsföring. Vi är stolta över att vara finalister i kategorin “Årets rörliga” med filmen “Dirac Live” för vår kund Dirac. Det här gjorde Komson i projektet: – Projektledning & produktionsledning – Manus och storyboard med […]
-
Motton & Marknadsföring – Ida satsar på LinkedIn
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat SwedeTimes vd, Ida Bidevind, som på ett strategiskt sätt nått framgång på LinkedIn. Till exempel, när Ida publicerade en dikt om offentliga […]