
Låt drömkunden bestämma innehållet
Vilket innehåll ska du skapa för din B2B-marknadsföring? Vilka kundutmaningar ska du ge kunskap och tips om i ditt content-flöde? Du har säkert flera olika målgrupper, alla med sina “pains” och utmaningar. Och du har säkert flera olika produkter och tjänster du vill knyta dina kunskapsdelning kring.
Account Based Marketing, eller Key Account Marketing som det också kallas, är buzz words som blivit mer vanliga de senaste åren. Definitionerna är många, men för oss handlar det om att synka marknadsföringen med säljarnas process och vad de viktigaste kunderna/företagen har för behov av inspiration, kunskap och tips. Account Based Marketing (ABM) kan kännas mest relevant för större B2B-bolag som har en “marknadsföringsmotor” som klarar av en anpassad marknadsföring till olika målgrupper och kundkonton samtidigt.
‘En kund i taget’ ger fokus och engagemang
Om du tillhör kategorin mellanstort och mindre företag som inte har “motorn” för att kunna anpassa din marknadsföring enligt ABM-principen, kan du ändå inspireras av den. Låt då EN målkund (drömkunden) sätta agendan för det innehåll du ska skapa och sprida under en viss period. Denna strategi har vi lång erfarenhet av, till exempel i vårt content marketing-arbete med konsultbolaget Donald Davies & Partners och grafénproducenten 2D fab, där vi fokuserat på ett eller ett fåtal kunder/företag inom en specifik bransch när vi planerat, skapat, spridit och följt upp vårt content.
Hur väljer man då vilken kund man ska fokusera på?
Jo, i en tät dialog med sälj och ledning, utifrån vilken kund de vill sikta in sig på just nu. Säljarna känner till kundens “pain” och utmaningar, och vilka de tänkbara beslutsfattarna och ambassadörerna kan vara – och de är för dem vi skapar innehållet. Detta upplägg har gett fokus, engagemang i content-skapandet, en värdefullt dialog mellan sälj och marknad – och konkreta resultat!
“Låt kunden, eller till och med en enskild person hos en kund, sätta agendan för vilket innehåll ni ska skapa och dela under ungefär 10-12 veckor”
För övriga kunder och målgrupper kanske budskapet som dominerar ert content-flöde under en period inte är fullt relevant. Men med generellt innehåll utan någon tanke på en särskild kund eller målgrupp når du inte fram oavsett.
Vilka är dina tankar kring Account Based Marketing? Vilka utmaningar har du med din säljfrämjande marknadsföring? Här nedan tipsar vi om ett par bra artiklar som vidgar ämnet. Du är också välkommen att höra av dig direkt till oss!
Marcus Segersvärd
Marknadsstrateg
Läs även:
Fler nyheter
-
Ny byråledarduo med innovation på agendan
Vi på kommunikationsbyrån Komson, med kunder som audio tech-bolaget Dirac, Proffs Hairstyling, C2 Vertical Safety, Donald Davies & Partners, Cajsa’s Kök och Almi Uppsala, kickstartar året med ett nytänkande och delat byråledarskap. Med projektledarduon Elvira Strömberg och Rosie Selgerudh i spetsen ska kommunikationsbyrån Komson lägga fokus på innovation, tjänsteutveckling och tillväxt. Marknadsstrategerna och projektledarna Elvira […]
-
Välkommen Almi GävleDala!
I slutet av 2020 blev Almi GävleDalas upphandling för tjänster inom varumärkesutveckling och marknadskommunikation klar. Vi är en av de utvalda byråer som fått ramavtal inom bland annat marknadsstrategi, content marketing, filmproduktion, foto och event! – Almi arbetar för att företagare ska nå framgång, det gör vi genom att erbjuda finansiering och affärsrådgivning. I GävleDala-regionen har […]
-
10 tips för proffsigare digitala möten!
Ibland kanske videomötet kräver det där lilla extra, så varför inte höja standarden i samband med det nya året? Här delar vi med oss av några enkla knep som får ditt nästa videomöte att kännas ännu proffsigare! Fem tips för dina förberedelser Webbkamera. För den bästa vinkeln placeras webbkameran i ögonhöjd på en armlängds avstånd. Om […]
-
Lekar till en digital after work
Interaktivt, lätt att förstå och komma igång och inte ta för mycket tid. Det är våra lärdomar från vår digitala julfest. Vi har därför gjort en tio-i-topp-lista på lekar och aktiviteter som fungerar online! Här kommer den! En digital after work ska vara värdefull och inte kännas tidsödande. Och det finns en uppsjö aktiviteter som […]
-
Amanda tipsar om hur du får igång kreativiteten
Hej Amanda, berätta lite om dig själv och din bakgrund Jag är en 26-årig Uppsalabo som bott i Stockholm i fem år men nu är tillbaka på hemmaplan igen! Jag har pluggat kommunikation och design både på gymnasiet, en sväng på universitetet och nu senast på yrkeshögskola. Däremellan har jag jobbat både i detaljhandeln och […]
-
You are super strong – kampanj för PROFFS
Nu är vår hårresande kampanj YOU ARE SUPER STRONG för PROFFS Styling live och synlig på Stockholm C, SF BIO och i digitala kanaler. I konkurrens med flera byråer främst från Stockholm föll valet på Komson. Här ser du vårt arbete! Syftet med kampanjen var att skapa synlighet och stärka varumärket hos målgruppen lokalt i […]
-
Marknadsstrategi 2021 – tre frågor du inte får missa
Efter ett annorlunda 2020 där de flesta fått kasta sina planer och ställa om, är det nu äntligen dags att blicka framåt och sätta riktning och plan för 2021. Planen i sig är ju inte det viktiga (den kan man behöva omvärdera snabbt ibland som vi vet…) utan det är själva planerandet, då vi lyfter […]
-
Revolutionizing how the world hears
Visste du att Rolls Royce, Volvo, NAD och Philips använder Diracs unika mjukvara för att optimera och maximera ljudet i sina ljudsystem och produkter? Det internationella ljudförbättringsföretaget Dirac med huvudkontor i Uppsala, är i färd med att revolutionera hur vi hör och uppfattar ljud i våra hörlurar, hifi-system, i bilen och i mobilen. Vi på […]
-
Salsta Slott vaknar till liv igen
Under våren har barockslottet Salsta Slott i Vattholma, 25 min norr om Uppsala, vaknat ur sin törnrosasömn… Trots annorlunda tider har verksamhet med sommarcafé, guidade visningar och den klassiska programserien ‘Musik på Salsta Slott’ dragit igång, om än i begränsad skala. Vår VD Marcus är en av tre initiativtagare till den nya verksamheten, och vi […]
-
Professionell streaming och marknadsföring av ditt event
Genomför ditt event, föreläsning eller workshop digitalt? Vi hjälper dig att planera, koordinera, marknadsföra och sända/streama ditt event med hög kvalitet – all inclusive! Planering & Marknadsföring, inkl inbjudningar i eventverktyget Invajo Lokal/studio Professionell filmning, ljud och ljus Live Streaming och dokumentation (t ex över Zoom) Vill du genomföra ett event med flera föreläsare på […]