Låt drömkunden bestämma innehållet

Vilket innehåll ska du skapa för din B2B-marknadsföring? Vilka kundutmaningar ska du ge kunskap och tips om i ditt content-flöde? Du har säkert flera olika målgrupper, alla med sina “pains” och utmaningar. Och du har säkert flera olika produkter och tjänster du vill knyta din kunskapsdelning kring.

Account Based Marketing, eller Key Account Marketing som det också kallas, är buzz words som blivit mer vanliga de senaste åren. Definitionerna är många, men för oss handlar det om att synka marknadsföringen med säljarnas process och vad de viktigaste kunderna/företagen har för behov av inspiration, kunskap och tips. Account Based Marketing (ABM) kan kännas mest relevant för större B2B-bolag som har en “marknadsföringsmotor” som klarar av en anpassad marknadsföring till olika målgrupper och kundkonton samtidigt.

‘En kund i taget’ ger fokus och engagemang
Om du tillhör kategorin mellanstort och mindre företag som inte har “motorn” för att kunna anpassa din marknadsföring enligt ABM-principen, kan du ändå inspireras av den. Låt då EN målkund (drömkunden) sätta agendan för det innehåll du ska skapa och sprida under en viss period. Denna strategi har vi lång erfarenhet av, till exempel i vårt content marketing-arbete med konsultbolaget Donald Davies & Partners och grafénproducenten 2D fab, där vi fokuserat på ett eller ett fåtal kunder/företag inom en specifik bransch när vi planerat, skapat, spridit och följt upp vårt content.

Hur väljer man då vilken kund man ska fokusera på?
Jo, i en tät dialog med sälj och ledning, utifrån vilken kund de vill sikta in sig på just nu. Säljarna känner till kundens “pain” och utmaningar, och vilka de tänkbara beslutsfattarna och ambassadörerna kan vara – och de är för dem vi skapar innehållet. Detta upplägg har gett fokus, engagemang i content-skapandet, en värdefullt dialog mellan sälj och marknad – och konkreta resultat!

“Låt kunden, eller till och med en enskild person hos en kund, sätta agendan för vilket innehåll ni ska skapa och dela under ungefär 10-12 veckor”

För övriga kunder och målgrupper kanske budskapet som dominerar ert content-flöde under en period inte är fullt relevant. Men med generellt innehåll utan någon tanke på en särskild kund eller målgrupp når du inte fram oavsett.

Vilka är dina tankar kring Account Based Marketing? Vilka utmaningar har du med din säljfrämjande marknadsföring? Här nedan tipsar vi om ett par bra artiklar som vidgar ämnet. Du är också välkommen att höra av dig direkt till oss!

Marcus Segersvärd
Marknadsstrateg

Läs även: 

ABM – misstag att undvika (artikel från IDG Sverige)
ABM – läsvärd artikel från Bisnode
Så kan vi på Komson hjälpa dig med din Content Marketing 

Fler nyheter