
Köpa eller inte köpa – så tar hjärnan ett köpbeslut
Den största delen av marknadsföring handlar om att få kunder att köpa en viss produkt eller tjänst. Enligt Aristoteles finns det tre retoriska strategier för att nå fram till sin målgrupp; Ethos, Pathos och Logos. Alla tilltalas vi av olika strategier, däremot har våra hjärnor samma reaktioner och mekanismer. Vad händer egentligen i hjärnan när vi ska fatta ett köpbeslut?
Att tillämpa Pathos handlar om att beröra eller väcka en känsla hos mottagaren. Detta spelar ofta resebolag på i sin reklam. Logos handlar istället om förnuft eller logik, här ser man mycket reklam kopplad till miljö, t.ex kläd-prenumeration istället för konsumtion eftersom klädproduktionen är skadlig för miljön och “vi inte kan fortsätta så som vi gör idag”. Ethos handlar om att avsändaren själv ska ha god trovärdighet och etik, vilket ska få mottagaren att känna att det som avsändaren har att berätta är riktigt och sant. Vi har väl alla någon gång sett en Sensodyme-reklam på TV, där en tandläkare med vitt leende rekommenderar tandkrämen.
Det händer i hjärnan när vi ska fatta ett köpbeslut
Alla tilltalas vi av olika retorik, men våra hjärnor har alla samma reaktioner och mekanismer. Vad är det då som händer i våra hjärnor när vi ska ta ett köpbeslut?
Detta har testats under en studie av professor Brian Knutson och hans kollegor vid Stanford university. När deltagarna såg en produkt som de ville ha sken belönings-delen i hjärnan upp som aldrig förr. Kanske inte så överraskande att vi reagerar så på något som vi verkligen vill ha.
Vad hände när deltagarna fick syn på priset för produkten?
De som stod bakom studien, psykologerna, trodde att den logiska delen av hjärnan skulle jobba, men så blev inte fallet. Det var istället hjärnans smärtcentrum som började arbeta. Den del av hjärnan som tar hand om fysiska eller psykiska trauman.
Nettovärde = belöning – smärta
Forskarna kunde därefter räkna ut om en person skulle välja att göra ett köp eller inte, genom att kika på mängden belöning jämfört med mängden smärta. Detta resulterade i formeln Net Value = Reward – Pain.
Forskarna kom alltså fram till två saker:
Nettovärdet måste vara positivt
Belöning måste väga tyngre än smärta
Content marketing är lösningen på ekvationen
Det gäller alltså att skapa så mycket värde för kunden som möjligt, så att inte en hög prislapp trycks upp i ansiktet på kunden vid första kontakt, då är det mycket möjligt att smärtan väger över, och att köpet uteblir.
Du bör istället öka värdet av ditt varumärke och dina produkter för din målgrupp. Detta fungerar bäst över tid, därför fungerar content marketing väldigt bra eftersom det handlar om att dela med sig innehåll av värde till målgruppen. Du kan nå ut till kunder med content marketing via t.ex sociala medier, blogg eller nyhetsbrev. Content marketing ger ökat engagemang, konverteringsgrad och förlängd kundresa – just för att det ökar mängden belöning enligt ekvationen.
Läs även
Så jobbar vi med content marketing
Så lyckas du med ditt nyhetsbrev
Källa studie
How the brain makes a purchase
Fler nyheter
-
This future battery company is looking good!
We are excited to work with a company that is creating a more sustainable future! Granode Materials produces a supreme silicon-graphene anode material for the next generation lithium-ion batteries, which makes the batteries in mainly electronic vehicles smaller, lighter, faster charging and more durable.Komson has helped Granode Materials find its own unique graphic profile and […]
-
Full fart på Stora Brännbo – växlar upp med Komson
Stora Brännbo i Sigtuna är en konferensanläggning med högsta betyg i Svenska Mötens certifiering. Anläggningen uppfördes 1956, designad för att främja utbildning och pedagogisk verksamhet. Lägg på modern teknik, designmöbler, fantastisk mat, skaldjursplatåer, hög service och engagerad personal – så förstår du varför Stora Brännbos kunder väljer att återkomma år efter år. Vi är därför mycket […]
-
Motton & Marknadsföring – Per håller dialogen levande
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat Per Eltell, vd på Donald Davies & Partners, som brinner för försäljning, ledarskap och att “andas kundluft”. Donald Davies & Partners är […]
-
Motverka kränkningar på nätet: Vi har valt att stödja Aktiv Skola
Aktiv Skola arbetar för en bättre skola i Sverige, med fokus på frågor som rör droger, grooming och mobbning — viktiga frågor som tyvärr ofta hamnar i skymundan på grund av ekonomiska prioriteringar inom skolan. För oss känns det mycket viktigt att stötta och bidra till att nätet ska vara en trygg plats för alla […]
-
Söker du praktikplats inom digital content design?
Nu har vi möjlighet att ta emot en praktikant med inriktning digital content design! Hos oss får du testa rollen som grafisk designer, från idé till färdigt material. Du kommer vara en del av vårt grafiska team och stötta arbetet i våra olika produktioner. Livet på vår kommunikationsbyrå är omväxlande och kreativt. Varje kund har sin […]
-
Trendspaning från mässan “Möten & Events” 2022
Vilka trender är det som lyser starkast inom event just nu? Vår eventkoordinator Veronica var på trendspaning vid “Möten & Events”, Nordens mest affärsinriktade fackmässa inom mötes och eventindustrin den 21 april. Här kommer hennes bästa takeaways. En långsiktig eventpartner Det är något som står på många företags wishlist just nu. Man har ett försprång […]
-
Valle satsar på karriär som Dogfluencer
Vår Barketing Manager Valle satsar nu helhjärtat på sin karriär som Dogfluencer. Han har redan ett imponerande antal följare, främst från Uppsala-Stockholmsområdet samt Storbritannien, där rasen Whippet härstammar ifrån. Där är Valles popularitet enorm och man menar att Valle kommer uppnå samma stjärnstatus som den bortgångna “Grumpy cat”. När det var dags för Valle att […]
-
Komson är finalist i Guld-m:ets “Årets rörliga”
Vi är finalist i årets Guld-M! Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris för att lyfta fram god kommunikation och marknadsföring. Vi är stolta över att vara finalister i kategorin “Årets rörliga” med filmen “Dirac Live” för vår kund Dirac. Det här gjorde Komson i projektet: – Projektledning & produktionsledning – Manus och storyboard med […]
-
Motton & Marknadsföring – Ida satsar på LinkedIn
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat SwedeTimes vd, Ida Bidevind, som på ett strategiskt sätt nått framgång på LinkedIn. Till exempel, när Ida publicerade en dikt om offentliga […]
-
Mässdags? En lathund för att maxa din närvaro
Mässor och event är storslagna och det satsas mycket på attraktiva montrar som sticker ut i mängden. Produkter visas upp, möten bokas och samtals förs med kunder och andra potentiella affärskontakter. Men det är även en möjlighet till att samla bra innehåll att använda för marknadsföringen på bloggar och sociala medier etc. För att få […]