
Stjärnorna i marknadsteamet – vilken roll behöver du nu?
Dags att växa och satsa mer på marknadsföring? Då behöver du troligen komplettera ditt marknadsteam eller rekrytera någon som sköter hela marknadskommunikationen. Vilken resurs och roll som passar bäst beror på hur organisationen och hur era marknadsutmaningar ser ut. En erfaren marknadsstrateg eller en junior marknadsassistent? En social media-expert? För att förenkla ditt val har vi identifierat fyra vanliga roller i marknadsteamet.
Bland våra egna kunder består marknadsavdelningen av allt från en ensam person till ett mindre team av nyckelpersoner. Här nedan har vi identifierat några typiska roller – beskrivningar som vi hoppas ska förenkla ditt val när du ska forma ditt team. Deras olika kompetenser och erfarenheter bidrar med ett stort värde, beroende på i vilken fas ditt företag befinner sig.
STRATEGEN
Vill ta ett långsiktigt grepp om varumärkesarbetet och marknadsföringen i sin helhet. Kommer fråga efter affärsplanen innan arbetet börjar, liksom efter en inte alltför blygsam marknadsbudget. Utmanar med frågor som: Vad är syftet med den här kampanjen? Vem ska egentligen läsa det här? Är sannolikt van att upphandla byråtjänster och förstår värdet av löpande effektmätning. Men var beredd på att operativt content-skapande och att lära sig det senaste digitala publiceringsverktyget inte hinns med eller inte står högst upp på agendan.
ASSISTENTEN
En nyfiken generalist som provar och får saker gjorda! Kan layoutprogram, skriva texter och administrera webben, hugga i när och där det behövs, även i andra delar av företaget. På gott och ont. Marknadsstrategin och -planen bör finnas på plats redan innan. Kan inte alltid stå upp mot ledning och säljteamet när det behövs, och har ännu inte full koll på fallgroparna i marknadsföringsdjungeln (vad gäller för namn och bild i reklam nu igen?), men kollar gärna upp och lär sig snabbt. Snart en stjärna, med rätt coachning!
SOCIALA MEDIA-NINJAN
Idag handlar mycket om det digitala. “Ja, allt” svarar Social Media-ninjan! Är bekväm med och har järnkoll på digitala och sociala kanaler. Kan skapa rappt intresseväckande innehåll och kan administrerar allt från TikTok till Mailchimp. Drivs av trafik, statistik och konverteringar. Kan behöva en övergripande marknadsplan och insikten att traditionella marknadsföringskanaler fortfarande kan förstärka effekten. Ibland för tidig på nästa coola trend, men aldrig sen på bollen!
SÄLJMARKNADSFÖRAREN
I slutändan handlar allt om att sälja. Den här personen förstår det, har en mycket bra dialog med säljarna, ser igenom “reklamarnas floskler” och gör konkreta leads-genererande aktiviteter som går att mäta – i kronor och ören! Här och nu. Excel före Buffer. Kan vara frågande till värdet av långsiktigt varumärkesbyggande, sneglar hellre på vad konkurrenterna gör. På gott och ont. “Pang på!”, ibland på bekostnad av att så långsiktiga varumärkesfrön för framtida försäljning.
Rollbeskrivningarna är lite tillspetsade här, men de kan förhoppningsvis hjälpa dig komma fram till vilken roll ni bör leta efter just nu. Alla roller och kompetenser skapar stort värde och behövs när marknadsteamet växer. Vilken roll som passar bäst för just ditt företag beror bl a på i vilken utvecklingsfas ert företag befinner er, på vilken marknad ni agerar och hur teamet i övrigt ser ut.
Eller varför inte anlita en Komsonaut?
Är du osäker på vilken roll du bör ta in härnäst i ditt marknadsteam? Hör av dig till oss för rådgivning, eller börja med en Komsonaut för att ta reda på i vilken grad du behöver hjälp. Då får du precis den roll du och ditt marknadsteam behöver just nu. Och lite till!
Läs även:
Din Marknadsavdelning
Om oss Komsonauter
Våra Din Marknadsavdelnings-kunder
Fler nyheter
-
Söker du praktikplats inom digital content design?
Nu har vi möjlighet att ta emot en praktikant med inriktning digital content design! Hos oss får du testa rollen som grafisk designer, från idé till färdigt material. Du kommer vara en del av vårt grafiska team och stötta arbetet i våra olika produktioner. Livet på vår kommunikationsbyrå är omväxlande och kreativt. Varje kund har sin […]
-
Trendspaning från mässan “Möten & Events” 2022
Vilka trender är det som lyser starkast inom event just nu? Vår eventkoordinator Veronica var på trendspaning vid “Möten & Events”, Nordens mest affärsinriktade fackmässa inom mötes och eventindustrin den 21 april. Här kommer hennes bästa takeaways. En långsiktig eventpartner Det är något som står på många företags wishlist just nu. Man har ett försprång […]
-
Valle satsar på karriär som Dogfluencer
Vår Barketing Manager Valle satsar nu helhjärtat på sin karriär som Dogfluencer. Han har redan ett imponerande antal följare, främst från Uppsala-Stockholmsområdet samt Storbritannien, där rasen Whippet härstammar ifrån. Där är Valles popularitet enorm och man menar att Valle kommer uppnå samma stjärnstatus som den bortgångna “Grumpy cat”. När det var dags för Valle att […]
-
Komson är finalist i Guld-m:ets “Årets rörliga”
Vi är finalist i årets Guld-M! Guld-M är Marknadsföreningen i Uppsalas årliga pris för att lyfta fram god kommunikation och marknadsföring. Vi är stolta över att vara finalister i kategorin “Årets rörliga” med filmen “Dirac Live” för vår kund Dirac. Det här gjorde Komson i projektet: – Projektledning & produktionsledning – Manus och storyboard med […]
-
Motton & Marknadsföring – Ida satsar på LinkedIn
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat SwedeTimes vd, Ida Bidevind, som på ett strategiskt sätt nått framgång på LinkedIn. Till exempel, när Ida publicerade en dikt om offentliga […]
-
Mässdags? En lathund för att maxa din närvaro
Mässor och event är storslagna och det satsas mycket på attraktiva montrar som sticker ut i mängden. Produkter visas upp, möten bokas och samtals förs med kunder och andra potentiella affärskontakter. Men det är även en möjlighet till att samla bra innehåll att använda för marknadsföringen på bloggar och sociala medier etc. För att få […]
-
Vi söker Expert inom Sociala Medier
Vi söker en expert inom Paid Social/Social Media Management med kunskap och erfarenhet inom t ex att sätta upp annonskonton, implementera pixlar och skapa konvertingsdrivna annonser på främst Facebook, Instagram och LinkedIn. Även att sätta upp kundresor och automation inom t ex Mailchimp kan bli aktuellt. Vi jobbar även Twitter och YouTube så trivs du med dessa […]
-
Motton & Marknadsföring – Martin siktar alltid högt
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång presenterar vi Martin Malmberg, marknads- och försäljningschef på C2 Vertical Safety, som även är bekant för många som moderator för det live-sända uppsnacket inför Sirius […]
-
Rymdbolag väljer Komsonauterna
APR Technologies är ett ledande high tech-företag som genom sin unika teknik inom thermal management förbättrar prestandan hos rymdfarkoster, elfordon, batteripaket och krävande elektronik. Med bakgrund från rymdforskning och rymdindustrin bidrar deras spetsteknik även till en spännande teknikutveckling inom flera andra produktområden – en utveckling som bidrar till en hållbarare och miljövänligare framtid. APR är […]
-
“More is more” – Linn spår trenderna inom digital design
Hej Linn, berätta om dig själv och din bakgrund samt vad du pluggar nu? Hallå! Linn är mitt namn och jag är en 26-årig östgöte som valt att bosätta mig i Uppsala efter 7 år i huvudstaden. Jag har sedan tidigare en kandidat i medie- och kommunikationsvetenskap men kände efter några år i branschen som […]