Stjärnorna i marknadsteamet – vilken roll behöver du nu?

Dags att växa och satsa mer på marknadsföring? Då behöver du troligen komplettera ditt marknadsteam eller rekrytera någon som sköter hela marknadskommunikationen. Vilken resurs och roll som passar bäst beror på hur organisationen och hur era marknadsutmaningar ser ut. En erfaren marknadsstrateg eller en junior marknadsassistent? En social media-expert? För att förenkla ditt val har vi identifierat fyra vanliga roller i marknadsteamet. 

Bland våra egna kunder består marknadsavdelningen av allt från en ensam person till ett mindre team av nyckelpersoner. Här nedan har vi identifierat några typiska roller – beskrivningar som vi hoppas ska förenkla ditt val när du ska forma ditt team. Deras olika kompetenser och erfarenheter bidrar med ett stort värde, beroende på i vilken fas ditt företag befinner sig.

STRATEGEN
Vill ta ett långsiktigt grepp om varumärkesarbetet och marknadsföringen i sin helhet. Kommer fråga efter affärsplanen innan arbetet börjar, liksom efter en inte alltför blygsam marknadsbudget. Utmanar med frågor som: Vad är syftet med den här kampanjen? Vem ska egentligen läsa det här? Är sannolikt van att upphandla byråtjänster och förstår värdet av löpande effektmätning. Men var beredd på att operativt content-skapande och att lära sig det senaste digitala publiceringsverktyget inte hinns med eller inte står högst upp på agendan.

ASSISTENTEN
En nyfiken generalist som provar och får saker gjorda! Kan layoutprogram, skriva texter och administrera webben, hugga i när och där det behövs, även i andra delar av företaget. På gott och ont. Marknadsstrategin och -planen bör finnas på plats redan innan. Kan inte alltid stå upp mot ledning och säljteamet när det behövs, och har ännu inte full koll på fallgroparna i marknadsföringsdjungeln (vad gäller för namn och bild i reklam nu igen?), men kollar gärna upp och lär sig snabbt. Snart en stjärna, med rätt coachning!

SOCIALA MEDIA-NINJAN
Idag handlar mycket om det digitala.“Ja, allt” svarar Social Media-ninjan! Är bekväm med och har järnkoll på digitala och sociala kanaler. Kan skapa rappt intresseväckande innehåll och kan administrerar allt från TikTok till Mailchimp. Drivs av trafik, statistik och konverteringar. Kan behöva en övergripande marknadsplan och insikten att traditionella marknadsföringskanaler fortfarande kan förstärka effekten. Ibland för tidig på nästa coola trend, men aldrig sen på bollen!

SÄLJMARKNADSFÖRAREN
I slutändan handlar allt om att sälja. Den här personen förstår det, har en mycket bra dialog med säljarna, ser igenom “reklamarnas floskler” och gör konkreta leads-genererande aktiviteter som går att mäta i kronor och ören! Här och nu. Excel går före Buffer. Kan vara frågande till värdet av långsiktigt varumärkesbyggande, sneglar hellre på vad konkurrenterna gör. På gott och ont. “Pang på!”, ibland på bekostnad av att så frön för framtida försäljning.  

Rollbeskrivningarna är lite tillspetsade här, men de kan förhoppningsvis hjälpa dig komma fram till vilken roll ni bör leta efter just nu. Alla roller och kompetenser skapar stort värde och behövs när marknadsteamet växer. Vilken roll som passar bäst för just ditt företag beror bl a på i vilken utvecklingsfas ert företag befinner er i, på vilken marknad ni agerar och hur teamet i övrigt ser ut.

Eller varför inte anlita en Komsonaut?
Är du osäker på vilken roll du bör ta in härnäst i ditt marknadsteam? Hör av dig till oss för rådgivning, eller börja med en Komsonaut för att ta reda på i vilken grad du behöver hjälp. Då får du precis den roll du och ditt marknadsteam behöver just nu. Och lite till!

Läs även:
Din Marknadsavdelning
Om oss Komsonauter
Våra Din Marknadsavdelnings-kunder

 

Fler nyheter