För vem skriver du? Vår copywriter Tina tipsar!

Hallå där Tina! Berätta lite om dig själv och din bakgrund
Hej, jag kommer från den småländska östkusten och bor i Uppsala sedan fyra år tillbaka. Jag har tidigare jobbat som chefredaktör, webbredaktör, frilansreporter, annonsproducent, grafisk formgivare och översättare från engelska till svenska. Innan dess utbildade jag mig till journalist i Stockholm. Men jag har även läst en hel del olika skrivarkurser, grafisk design på Berghs School of Communication och historia och arkeologi vid Lunds universitet.

Vad var det med Komson som du föll för?
Möjligheten att få jobba med både kreativa texter och mer akademiska sammanhang. För mig är det en väldigt tilltalande blandning. Dessutom har Komson många spännande kunder och en väldigt familjär arbetsplatskultur, där alla är prestigelösa och trevliga – samtidigt som det finns ett rejält go i gruppen och ett stort engagemang för att skapa långsiktigt varumärkesbyggande content och strategisk kommunikation.

Vad jobbar du med på Komson?
Jag skriver bland annat inlägg till kunskapsbloggar, nyhetsbrevsartiklar, pressmeddelanden och mer stationära webbsidetexter. Sedan redigerar jag också text och har ansvar för presskontakter och medieverktyget Meltwater – ett bra medel för den som vill mäta hur ofta ett företag eller dess produkter omnämns i olika kanaler.

Vilka tips har du till den som vill skriva en bra text?
Det finns många funktionella och framgångsrika tillvägagångssätt, men rent generellt är det ju vissa saker du måste tänka på.

1. Anpassa texten efter målgrupp och marknad
Till att börja med bör du anpassa texten efter målgrupp och marknad. Det är viktigt med relevant innehåll och bra underlag.

2. Välj en intresseväckande vinkel
Vid nyhetsproduktion behöver du även ha en intresseväckande vinkel.

3. Fundera över textens upplägg
I nästa steg bör du fundera igenom hur du bäst presenterar din information eller nyhet. Vilket upplägg ska texten ha?

4. Använd ett tydligt och korrekt språk
Språket bör naturligtvis anpassas efter textgenre och kanal, men det är även viktigt att försöka skriva så tydligt och korrekt som möjligt. Särskilt för nybörjare.

Låt mig förklara punkt fyra närmare med en liknelse: När vi utövar idrott ser vi det ofta som självklart att lära oss de tekniska grunderna först. Sedan går det att styla, som tennisproffsen Roger Federer eller Serena Williams. I språkvärlden är grammatiken tekniken och den avgör hur väl dina läsare kan plocka upp textens innehåll. Men den påverkar också din trovärdighet, tillsammans med ett tillförlitligt sakinnehåll. Satsa därför till exempel gärna på kortare meningar, om du är en ovan skribent.

I journalistiska texter är meningslängden ofta inte mer än tolv ord i genomsnitt, för läsbarhetens skull. I slutsteget är det dags att slipa texten. En slagkraftig rubrik, fyndiga formuleringar och förtydligande underrubriker kan höja kvalitén.

Se även till att ha en tydlig och informativ ingress och att städa undan språkgrodor – ju mer du servar läsaren, desto bättre kommer läsaren att kunna ta till sig budskapet i din text.

Vill du ha hjälp med ett textuppdrag? Kontakta Tina

Läs även
Skriv ett pressmeddelande som blir läst- 8 punkter

Fler nyheter