Don’t waste a good idea ​– trendspaning hos byrån Boomerang i Amsterdam

När det var dags för årets inspirationsresa svischade hela Komsonautbesättningen i raketfart till Amsterdam. Den hippa, moderna och kulturtäta staden lockar reklamarbetare från hela världen. Vi besökte två byråer, Boomerang och This Page, för att få veta mer om hur de jobbar med storytelling och content. Men också för att ta reda på vilka trender de tycker är viktiga i kommunikationsbranschen just nu.

Spana in filmen från vår resa!

Först ut var byrån Boomerang, en digital marknadsbyrå som beskriver sig själva som “social by nature”, vilket innebär att de medvetet odlar en social kultur bland sina medarbetare. I övrigt har byrån en stark känsla för trender och plockar snabbt in nya hypear i stora kampanjer.

Content för Heineken under fotbolls-VM 2018

Vi träffade Maartje Weijers, Brand Manager på Boomerang. Hon berättade om tankefabriken bakom byråns olika kampanjer. Det gäller att vara snabb. Att panga ut idéer och content i realtid. Men också att vara analytisk och förutseende. När byrån jobbade med ölproducenten Heineken inför fotbolls-VM 2018 producerade teamet exempelvis content i förväg. De utgick från fem tänkbara scenarier som skulle kunna uppstå under en viss match. Reklammaterialet fanns sedan färdigt att sprida om, och när, det förväntade hände.

Innehållet var anpassat för en internationell marknad. För olika länder, med olika regler för alkoholmarknadsföring. Boomerang hade själva skapat ett verktyg där de, genom ett klick, kunde välja i vilket land kampanjen skulle gå. Verktyget visade snabbt om formuleringar eller innehåll behövde ändras utifrån lagstiftningen i det valda landet.

Aktuella trender skapar engagemang

Vi fastnade framför allt för Boomerangs förmåga att låta marknadsföringen knyta an till aktuella event. Men det kittlade även lite extra när Maartje berättade om uppdrag där byrån interagerat med målgrupper i realtid. Vid ett tillfälle vände sig en av deras kunder direkt till sina följare på sociala medier. Företaget undrade vilken glassmak följarna ville att de skulle tillverka härnäst. Så fort någon kommenterade inlägget producerade Boomerangs team en bild i Photoshop på den önskade glassorten och postade den som svar på kommentaren. Engagemanget blev otroligt stort!

Don’t waste a good idea

Kasta aldrig bort en bra idé. Ännu en nyttig insikt som Komson tog med sig från Boomerang. Martjee konstaterade att en byrå pitchar in många idéer, medan kunden oftast bara väljer att gå vidare med en. Men det betyder inte att övriga idéer är föda för papperskorgen – tvärtom. En ratad idé kan vara grymt bra för en annan kund. På Boomerang har de rentav inplanerade möten, så kallade Cool Meetings, där medarbetarna visar upp sina häftigaste alster för varandra. Det ger medarbetarna insyn i varandras jobb. Ett perfekt tillfälle att bli stolt över och imponerad av sin arbetsplats, med andra ord!

Till följd av detta har Komson skapat en intern inspirationsgrupp på Messenger. Där kan alla i gänget dela med sig av bra idéer och inspiration. Sådant vi möter i vardagen. Idéer vi inte vill missa.

Vad gör ni för att inte slösa bort en bra idé?

Ps. Håll utkik i höst efter våra takeaways från This Page!

Filmredigering: Dosee Productions

Fler nyheter