Dags för fotografering? Så här blev vår!

Vi arrangerar ofta fotograferingar åt våra kunder. Nu var det vår egen tur att ta fram nya bilder till vår egen webbsida! Vi gjorde vår research och kom fram till att vi ville ha svartvita bilder i levande miljö. Vår mest anlitade fotograf Göran Ekeberg fick det ärofyllda fotouppdraget som ägde rumt utanför vårt kontor. Vill du se resultatet hittar du bilderna på vår webb, på sidorna Om oss och Våra tjänster. Tack Göran!

Behöver ni också nya bilder till er företagswebb? Här listar vi 3 saker som är värdefulla att fundera på innan fotograferingen.

3 tips för din företagsfotografering

1. Vad vill ni att bilderna ska utstråla? 
Innan fotograferingen, tänk igenom vilken känsla ni vill utstråla. Finns det något kapitel om bildmanér i er grafiska manual? Om inte, hur vill ni att er målgrupp och era besökare ska uppfatta er? Passar strikta porträtt eller mer lediga bilder i helfigur er och ert varumärke? Utse en grupp som tillsammans diskuterar detta och som tar fram exempel på bilder som utstrålar det ni vill. Få ner detta i ord och visa upp bilderna för fotografen i god tid innan fotograferingen så att hen har en chans att förbereda sig.

2. Var ska bilderna användas?
Behöver ni endast nya bilder till er webbsida eller behöver ni fotografera er för andra kanaler såsom LinkedIn, blogg, nyhetsbrev och tryckt material? Är ni ett större företag rekommenderar vi olika fototillfällen för detta, i alla fall om det ena ska ske utomhus och det andra inomhus. Det kommer ta tid för fotografen att byta miljö, packa upp och packa ihop. Är ni ett mindre företag så kan ni hålla er i närheten av kontoret så att alla som ska fotas kan gå iväg med fotografen i olika skift. Det är inspirerande att publicera unika bilder i företagets sociala kanaler, så har ni möjlighet att ta flera foton per anställd så gör gärna det och anpassa bilderna för respektive kanal. På LinkedIn bör du ha en porträttbild där man tydligt ser vem du är, men på webben kan det vara mer levande, helfigur, från sidan eller något annat baserat på ert manér. Kika gärna på våra personalbilder för inspiration.

3. Ett fototillfälle eller flera?
Det kan vara svårt att få till ett fototillfälle där alla medarbetare kan vara med om ni är ett större företag. Gör ett schema över dagen eller dagarna som ni fotar samt skriv gärna lite instruktioner till den som ska fotas så att den vet vart bilderna kommer att synas och hur ert manér ser ut. På företag med högre personalomsättning kan det vara värt att välja ett manér som är lätt att återskapa vid flera tillfällen. I de lägena kan det vara bra att vara i en studio eller på kontoret om man föredrar en mer levande miljö. Utomhusfotografering är svårare att återskapa då väder och årstider ger olika ljusförhållanden. Planerar ni att ta en gruppbild på hela företaget eller på varje avdelning? Ta även några bilder på era medarbetare i mindre konstellationer också. Det kan vara ett härligt sätt att presentera gruppen på, eller specifika tjänster, och om någon slutar behöver man inte sluta använda “den enda gruppbilden”.

Lycka till! 

Vill du ha hjälp med idé, projektledning och kontakt med fotograf, kontakta gärna oss!

För mer inspiration, se medarbetarbilderna på DDP Spring, vårt senaste fotouppdrag tillsammans med Göran.

 

Fler nyheter