
Marknadsstrategi 2021 – tre frågor du inte får missa
Efter ett annorlunda 2020 där de flesta fått kasta sina planer och ställa om, är det nu äntligen dags att blicka framåt och sätta riktning och plan för 2021. Planen i sig är ju inte det viktiga (den kan man behöva omvärdera snabbt ibland som vi vet…) utan det är själva planerandet, då vi lyfter blicken från veckans to-dos och tar oss tid att tänka strategiskt på framtiden, som är avgörande. Här kommer tre frågor du inte får missa inför marknadsstrategin 2021!
Även om 2021 på flera sätt verkar oviss, är det viktigt att sätta mål och strategi. Det ger riktning även när det blåser till. En marknadsstrategi, en kampanj- eller en årsaktivitetsplan innehåller många delar. Här går vi in på tre frågeställningar som vi ser som extra viktiga för nå önskad effekt 2021. Den första och tredje frågan är viktiga vilket år som helst, men något som ofta missas. Den andra frågan förtjänar en ordentlig funderare i och med pandemin och Folkhälsomyndighetens riktlinjer.
1. Affärsmålen bestämmer marknadsföringen
Planerar ni in aktiviteter och insatser utifrån vad ni brukar göra eller för att ni tycker att de “hör till” i en marknadsmix? Det är inget ovanligt, men effektiv kommunikationen bör knyta an till era övergripande affärs- och säljmål. Har ni inte satt en affärsplan för 2021, med t ex utvalda fokusområden och strategiska initiativ, är det hög tid nu. För att sedan uppnå vissa av de målen behövs troligen både kortsiktiga direkt säljstödjande kommunikationsinsatser, såsom korta kampanjer, och långsiktigt varumärkesbyggande aktiviteter. Era affärs- och säljmål är det första vi frågar efter när vi får ett uppdrag att ta fram en marknadsstrategi och eller kampanjplan.
Lästips: Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) har tagit fram 8 effektprinciper för kommunikation.
2. Hur planerar vi för event, konferenser och kundträffar 2021?
Är event, kundseminarier och att medverka på konferenser och mässor en viktigt del av er mediamix? Nu finns det viss osäkerhet kring hur man vill och bör göra 2021. Här är det viktigt att ni följer utvecklingen noga, de restriktioner som finns, och hur era kunder resonerar etc. Hur kan ni jobba med digitala event och hur ser er beredskap ut för att växla upp er plan för just detta?.
Lästips: Vår event-verktygs-partner Invajo har en bra blogg. Där kan du bland annat kan läsa om vad som gäller för event och sammankomster i dessa tider!
3. Vem håller takten?
För att nå önskad effekt av sin marknadsföring är bland annat kreativitet och en hög jämn kvalitet i det man gör viktigt. Vi vill emellertid slå ett slag för den så avgörande kontinuiteten och takten i er kommunikation, speciellt i en tid då du snabbt kan komma att behöva gasa eller bromsa. Även under mer normala omständigheter tappas eller skuffas ofta kontinuiteten undan, när andra “brandutryckningar” måste göras. Och då uteblir den planerade effekten. Har du rätt kompetenser på plats och eller nära till hands, som ser till att de planerade insatserna genomförs? Hur ser din beredskap ut för att kunna växla upp eller ner om det krävs?
Läs även: Med vår tjänst Din Marknadsavdelning kompletterar vi din marknadsorganisation och tar ansvar för takten och kontinuitet i din kommunikation.
Lycka till!
Hör av dig om du vill ha hjälp med att sätta strategi och plan för nästa kampanj eller säsong, eller om du vill planera och genomföra digitala och fysiska events.
Marcus Segersvärd
Marknadsstrateg och projektledare
Veronica Björklund
Eventkoordinator
Läs mer:
Vilket värde tycker våra kunder att vi tillför? Lär mer om våra kunder här!
Vår tjänst Marknadsstrategi och -planering
Fler nyheter
-
Ny byråledarduo med innovation på agendan
Vi på kommunikationsbyrån Komson, med kunder som audio tech-bolaget Dirac, Proffs Hairstyling, C2 Vertical Safety, Donald Davies & Partners, Cajsa’s Kök och Almi Uppsala, kickstartar året med ett nytänkande och delat byråledarskap. Med projektledarduon Elvira Strömberg och Rosie Selgerudh i spetsen ska kommunikationsbyrån Komson lägga fokus på innovation, tjänsteutveckling och tillväxt. Marknadsstrategerna och projektledarna Elvira […]
-
Välkommen Almi GävleDala!
I slutet av 2020 blev Almi GävleDalas upphandling för tjänster inom varumärkesutveckling och marknadskommunikation klar. Vi är en av de utvalda byråer som fått ramavtal inom bland annat marknadsstrategi, content marketing, filmproduktion, foto och event! – Almi arbetar för att företagare ska nå framgång, det gör vi genom att erbjuda finansiering och affärsrådgivning. I GävleDala-regionen har […]
-
10 tips för proffsigare digitala möten!
Ibland kanske videomötet kräver det där lilla extra, så varför inte höja standarden i samband med det nya året? Här delar vi med oss av några enkla knep som får ditt nästa videomöte att kännas ännu proffsigare! Fem tips för dina förberedelser Webbkamera. För den bästa vinkeln placeras webbkameran i ögonhöjd på en armlängds avstånd. Om […]
-
Lekar till en digital after work
Interaktivt, lätt att förstå och komma igång och inte ta för mycket tid. Det är våra lärdomar från vår digitala julfest. Vi har därför gjort en tio-i-topp-lista på lekar och aktiviteter som fungerar online! Här kommer den! En digital after work ska vara värdefull och inte kännas tidsödande. Och det finns en uppsjö aktiviteter som […]
-
Låt drömkunden bestämma innehållet
Vilket innehåll ska du skapa för din B2B-marknadsföring? Vilka kundutmaningar ska du ge kunskap och tips om i ditt content-flöde? Du har säkert flera olika målgrupper, alla med sina “pains” och utmaningar. Och du har säkert flera olika produkter och tjänster du vill knyta dina kunskapsdelning kring. Account Based Marketing, eller Key Account Marketing som det […]
-
Amanda tipsar om hur du får igång kreativiteten
Hej Amanda, berätta lite om dig själv och din bakgrund Jag är en 26-årig Uppsalabo som bott i Stockholm i fem år men nu är tillbaka på hemmaplan igen! Jag har pluggat kommunikation och design både på gymnasiet, en sväng på universitetet och nu senast på yrkeshögskola. Däremellan har jag jobbat både i detaljhandeln och […]
-
You are super strong – kampanj för PROFFS
Nu är vår hårresande kampanj YOU ARE SUPER STRONG för PROFFS Styling live och synlig på Stockholm C, SF BIO och i digitala kanaler. I konkurrens med flera byråer främst från Stockholm föll valet på Komson. Här ser du vårt arbete! Syftet med kampanjen var att skapa synlighet och stärka varumärket hos målgruppen lokalt i […]
-
Revolutionizing how the world hears
Visste du att Rolls Royce, Volvo, NAD och Philips använder Diracs unika mjukvara för att optimera och maximera ljudet i sina ljudsystem och produkter? Det internationella ljudförbättringsföretaget Dirac med huvudkontor i Uppsala, är i färd med att revolutionera hur vi hör och uppfattar ljud i våra hörlurar, hifi-system, i bilen och i mobilen. Vi på […]
-
Salsta Slott vaknar till liv igen
Under våren har barockslottet Salsta Slott i Vattholma, 25 min norr om Uppsala, vaknat ur sin törnrosasömn… Trots annorlunda tider har verksamhet med sommarcafé, guidade visningar och den klassiska programserien ‘Musik på Salsta Slott’ dragit igång, om än i begränsad skala. Vår VD Marcus är en av tre initiativtagare till den nya verksamheten, och vi […]
-
Professionell streaming och marknadsföring av ditt event
Genomför ditt event, föreläsning eller workshop digitalt? Vi hjälper dig att planera, koordinera, marknadsföra och sända/streama ditt event med hög kvalitet – all inclusive! Planering & Marknadsföring, inkl inbjudningar i eventverktyget Invajo Lokal/studio Professionell filmning, ljud och ljus Live Streaming och dokumentation (t ex över Zoom) Vill du genomföra ett event med flera föreläsare på […]