Marknadsstrategi 2021 – tre frågor du inte får missa

Efter ett annorlunda 2020 där de flesta fått kasta sina planer och ställa om, är det nu äntligen dags att blicka framåt och sätta riktning och plan för 2021. Planen i sig är ju inte det viktiga (den kan man behöva omvärdera snabbt ibland som vi vet…) utan det är själva planerandet, då vi lyfter blicken från veckans to-dos och tar oss tid att tänka strategiskt på framtiden, som är avgörande. Här kommer tre frågor du inte får missa inför marknadsstrategin 2021!

Även om 2021 på flera sätt verkar oviss, är det viktigt att sätta mål och strategi. Det ger riktning även när det blåser till. En marknadsstrategi, en kampanj- eller en årsaktivitetsplan innehåller många delar. Här går vi in på tre frågeställningar som vi ser som extra viktiga för att nå önskad effekt 2021. Den första och tredje frågan är viktiga vilket år som helst, men något som ofta missas. Den andra frågan förtjänar en ordentlig funderare i och med pandemin och Folkhälsomyndighetens riktlinjer.

1. Affärsmålen bestämmer marknadsföringen

Planerar ni in aktiviteter och insatser utifrån vad ni brukar göra eller för att ni tycker att de “hör till” i en marknadsmix? Det är inget ovanligt, men effektiv kommunikationen bör knyta an till era övergripande affärs- och säljmål. Har ni inte satt en affärsplan för 2021, med t ex utvalda fokusområden och strategiska initiativ, är det hög tid nu. För att sedan uppnå vissa av de målen behövs troligen både kortsiktiga direkt säljstödjande kommunikationsinsatser, såsom korta kampanjer, och långsiktigt varumärkesbyggande aktiviteter. Era affärs- och säljmål är det första vi frågar efter när vi får ett uppdrag att ta fram en marknadsstrategi och eller kampanjplan.

Lästips: Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) har tagit fram 8 effektprinciper för kommunikation.

2. Hur planerar vi för event, konferenser och kundträffar 2021?

Är event, kundseminarier och att medverka på konferenser och mässor en viktigt del av er mediamix? Nu finns det viss osäkerhet kring hur man vill och bör göra 2021. Här är det viktigt att ni följer utvecklingen noga, de restriktioner som finns, och hur era kunder resonerar etc. Hur kan ni jobba med digitala event och hur ser er beredskap ut för att växla upp er plan för just detta?. 

Lästips: Vår event-verktygs-partner Invajo har en bra blogg. Där kan du bland annat kan läsa om vad som gäller för event och sammankomster i dessa tider!

3. Vem håller takten?

För att nå önskad effekt av sin marknadsföring är kreativitet och en hög kvalitet i det man gör viktigt. Vi vill emellertid slå ett slag för den så avgörande kontinuiteten och takten i er kommunikation, speciellt i en tid då du snabbt kan komma att behöva gasa eller bromsa. Även under mer normala omständigheter tappas eller skuffas ofta kontinuiteten undan, när andra “brandutryckningar” måste göras. Och då uteblir den planerade effekten. Har du rätt kompetenser på plats och eller nära till hands, som ser till att de planerade insatserna genomförs? Hur ser din beredskap ut för att kunna växla upp eller ner om det krävs? 

Läs även: Med vår tjänst Din Marknadsavdelning kompletterar vi din marknadsorganisation och tar ansvar för takten och kontinuitet i din kommunikation.

Lycka till!

Hör av dig om du vill ha hjälp med att sätta strategi och plan för nästa kampanj eller säsong, eller om du vill planera och genomföra digitala och fysiska events.

Marcus Segersvärd
Marknadsstrateg och projektledare

Veronica Björklund
Eventkoordinator

Läs mer:
Vilket värde tycker våra kunder att vi tillför? Lär mer om våra kunder här!
Vår tjänst Marknadsstrategi och -planering

Fler nyheter