10 tips för Instagram

Hur ofta ska du publicera inlägg i företagets sociala medier? Det är en av de vanligaste frågorna vi får från våra kunder. Många menar att man bör posta något varje dag, helst flera gånger om dagen. Vår erfarenhet säger att kontinuitet och kvalitet är viktigare än en hög frekvens. Därför har vi skapat en lista på 10 punkter som hjälper dig att hålla flödet varmt på instagram.

1. Planera utifrån målet

Planera och se över vilka typer av inlägg som stödjer ert varumärke och era marknadsföringsmål och vad som passar målgruppens flöde. Det kommer underlätta kontinuiteten i er närvaro, vilket ger fler följare och en ökad trovärdighet. Gör gärna en publiceringsplan. Kontakta oss så skickar vi vår mall kostnadsfritt! 

 2. Rikta dig till rätt målgrupp

Tänk hellre på en utvald mottagare än att inlägget ska rikta sig till alla. Utifrån detta kan ni lättare sätta er tonalitet både när det gäller bildspråk, text och kanske även emojis.

3. Skapa ett starkt team

Hitta medarbetare både inom och utanför er marknadsavdelning som kan hjälpa till att skapa innehåll. Det blir mer intressant för läsarna att få flera vinklar av verksamheten. Dessutom påverkas inte kontinuiteten lika mycket då om den som är ansvarig blir sjuk eller slutar. Här kan det vara bra att ha extern hjälp för vissa inlägg och perspektiv, t ex planerade kampanjer. 

4. 80/20 regeln

Se till att era bilder och texter förmedlar ett värde för mottagaren. Ställ dig frågan; vad får följaren ut av att läsa det här inlägget? Det kan till exempel handla om att ge inspiration, tips eller ny kunskap. Ett bra riktmärke för att följarna inte ska tappa intresset är att 80% av alla inlägg i ert flöde ska vara relevant innehåll och resterande 20% kan få vara lite skryt om er själva. 

5. Interagera med era följare

Sociala medier ska vara socialt – inte ett forum för envägskommunikation. Era följare kommer att uppskatta om ni är aktiva och lyssnar, gillar och kommenterar andra poster och på så sätt kommer ni att skapa relation till era följare. 

6. Bilder

Instagram handlar i grunden om bilder. Skapa gärna ett enhetligt flöde genom att till exempel välja ett filter eller utgå från en färg, ett grafiskt element eller ett tema. Våga även prova rörligt!

7. Stories

Sätt ett manér för era stories, detta gör det mycket snabbare och lättare att lägga upp en story eftersom ni inte behöver fundera på vilket typsnitt, vilken textfärg eller vilka dekaler ni ska använda. Hämta riktlinjer från er grafiska manual. Behöver ni hjälp med en grafisk profil, klicka här.

8. Re-posta

Att re-posta eller dela andra användares inlägg är ett bra sätt för att få nya infallsvinklar i flödet och bygga lojalitet. Glöm inte att fråga om lov innan ni delar bilder som andra användare har tagit på era produkter eller verksamhet. Hur du delar inlägg i ert flöde hittar du här.

9. Hashtags

Välj hashtags med omsorg. Sikta på att använda några få, men relevanta hashtags i varje inlägg. Lägg dem i en kommentar under er bild eller flytta ner era hashtags med hjälp av punktmetoden. Fastställ gärna hur och vilka hashtags ni använder i er digitala strategi. Det gör det enklare för teamet då det spar både tid och energi.

10. Analysera

Vad gillar era följare? Vad engagerar dem? Titta exempelvis på inläggets bild, text och tidpunkt på dagen som inlägget postades i förhållande till räckvidd och engagemang. Har du en digital strategi bör det även i den framgå vad som ska mätas baserat på uppsatta mål. Det finns många olika parametrar att analysera för att dra slutsatser och vi hjälper gärna till. 

Hämta tio tips for instagram som pdf. Perfekt att dela med ditt team!

Fler nyheter