Välkommen Rosie – vår nya Komsonaut!

Hallå där Rosie! Berätta lite om dig själv och din bakgrund.
Hej! Jag är relativt nyinflyttad här i Uppsala efter ett par år i Stockholm. Jag stormtrivs här sedan dag ett, närheten till natur och storstad är en perfekt kombination för mig!

Innan flytten till Uppsala arbetade jag 10 år som projektledare på en kommunikationsbyrå i Stockholm. Vi arbetade främst med försäljningsdrivande aktiviteter inom retail.

I takt med att den digitala utvecklingen gick framåt så växte även intresset för digital kommunikation, jag utbildade mig då inom webbjournalistik och sedan till Digital kommunikatör.

Vid sidan om jobbet är jag gärna ute på långa löpturer. Det är då som de bästa idéerna och lösningarna dyker upp. En löprunda är mitt absolut bästa tips till alla som känner att de behöver ny inspiration eller nya idéer.

Hur känns det att börja på Komson och vad kommer du göra här?
Jag kommer att ha en roll som projektledare med digital inriktning och kundsvarig. Det som känns extra roligt är tillgången till de vassa medarbetare med olika inriktningar och kompetenser inom kommunikation som jag får här på Komson.

Jag har blivit varmt mottagen och har redan hunnit träffa flera av Komsons spännande kunder. Nu är jag jätteinspirerad att få komma igång ordentligt!

Vad är de tre viktigaste frågorna inom digital marknadsföring idag?

  1. Har du en digital strategi med mål kopplade till affärsplanen?
  2. Kommunicerar du på mottagarens villkor?
  3. Hur utvärderar du att du jobbar i rätt riktning?

 

1) Strategi för bättre effekt
Du bör ha ett syfte med din digitala närvaro. En tydlig strategi med tydliga mål som är kopplade till affärsplanen hjälper dig att hålla dig på rätt spår när det gäller din digitala marknadsföring. Detta hjälper dig att vara både effektiv och att få ut mer av din digitala närvaro.

2) Ifrågasätt dina publiceringar
Den digitala världen svämmar över av innehåll och det blir allt svårare för företag att nå ut i takt med att alla blir bättre och bättre på bra och optimerat innehåll. Content marketing, vilket innebär bra innehåll som har ett värde för mottagaren är ett måste. Ställ dig alltid frågan ’Vad tjänar mottagaren på att läsa detta’ och ’vill de dela detta vidare’ när du ska publicera något.

3) Välj ut ett fåtal nyckeltal
För att säkerställa att din digitala närvaro går i rätt riktning och att den utvecklas behöver den löpande mätas och utvärderas. Gör det enkelt och välj hellre ut ett fåtal nyckeltal som du sedan håller dig till. Utvärderar du inte med jämförbara nyckeltal blir det svårt att göra bedömningar om du gör framsteg med in digitala marknadsföring.

Fler nyheter